معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در صحبت‌هایی علاوه بر اعلام سیاست‌های این وزارتخانه و خودروسازها در بخش داخلی‌سازی و رونمایی پژو ۳۰۱ ایرانی، تلویحاً بحث احتکار خودروها توسط شرکت های خودروسازی را رد کرده است.

فرشاد مقیمی به پروژه داخلی‌سازی پژو 301 اشاره و تاکید نموده که این خودرو بدون حضور شرکت فرانسوی در ایران، قرار است تولید شود. پژو 301 جزء خودروهای پسابرجامی بوده و تولید آن در قرارداد ایران خودرو و پژو گنجانده شده و قرار بود با قیمتی حول و حوش 60 میلیون تومان روانه بازار خودروی ایران شود. با این حال پژو به دنبال تحریم‌های آمریکا از ایران رفت و پروژه تولید 301 معلق شد. حالا اما خبر می‌رسد پژو 301 در مسیر داخلی‌سازی قرار گرفته و قرار است به تولید انبوه برسد.

راه اندازی خط تولید پژو 301 بدون همکاری فرانسوی‌ها

آن گونه که معاون وزیر صنعت عنوان کرده، نمونه‌سازی پژو 301 انجام و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید انبوه آن صورت گرفته است. مقیمی گفته که پروژه تولید پژو 301 بدون حضور شرکت فرانسوی در حال اجراست و این خودرو به زودی قرار است رونمایی شود. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اما درباره ادعای مدیرکل تعزیرات استان تهران مبنی بر ادعای ایران خودرو و سایپا در مورد واقعی نبودن ماجرای کمبود قطعه تاکید کرده که گزارشی در ارتباط با احتکار خودروسازها به وزارت صنعت نرسیده، اما این احتمال وجود دارد برخی افراد سودجو خودرو خریداری و انبار کرده باشند و در همین راستا در تلاش هستیم با آنها برخورد نماییم. وی از سویی دیگر از خودروسازان انتقاد و عنوان کرده که اگر آنها تدابیر لازم را برای تأمین قطعات موردنیاز پیش از بروز مشکلات انجام و ثبت سفارش صورت می‌پذیرفت، مشکلات فعلی به وجود نمی‌آمد.

بازدید روحانی از خط تولید پژو 2008

معاون وزیر صنعت اما با تاکید بر داخلی‌سازی قطعات گفته که تولید قطعاتی که ظرفیت داخلی‌سازی دارند، در اولویت قرار داشته و مبنای اولویت‌بندی نیز مسائلی مانند توان داخلی، سرمایه‌گذاری کمتر و اشتغال‌زایی بیشتر است. وی در ادامه صحبت‌های خود افزوده که برای استفاده از ظرفیت داخلی، سبد پروژه‌ای در ایران خودرو و سایپا آماده و این پروژه‌ها آغاز شده‌اند. برخی از این پروژه‌ها در پایان سال 97 به بهره‌برداری رسید و صرفه جویی ارزی 40 میلیون دلاری در ایران خودرو و 37 میلیون دلاری در سایپا ایجاد کرد. وی به سبد پروژه‌های ساخت داخل سایپا اشاره کرده و گفته که در این سبدها زمان تقریبی رونمایی محصولات مشخص شده و تاکنون 20 پروژه برای سایپا تعریف کرده‌ایم که تا اسفند امسال به بهره برداری می‌رسند.

به گفته معاون وزیر صنعت، اجرای این پروژه به‌طور متوسط 342 یورو کاهش ارزبری دارد که با توجه به تیراژ تولید روی هم رفته 28 میلیون یورو کاهش ارزبری اتفاق خواهد افتاد. مقیمی با اشاره به سبد پروژه‌های ساخت داخل ایران خودرو نیز تاکید کرد که 25 پروژه در سبد این شرکت موجود است و به موجب آن 568 یورو بابت هر محصول صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد که نتیجه حدوداً 164 میلیون یورو کاهش ارزی می‌باشد.

وی اما با بیان اینکه خودروسازان مکلف شده‌اند تا با انعقاد قرارداد با قطعه سازان نیاز خود را از آنها خریداری کنند، تاکید کرده معاونت حقوقی وزارت صمت روی این قراردادها نظارت خواهد کرد تا ایران خودرو و سایپا بعد از مدتی قادر به فسخ آن‌ها نباشند.

مقیمی این را هم گفته که برای حمایت از قطعه‌سازان داخلی تعرفه واردات به‌صورت مستمر قرار است تغییر کند. به گفته وی، بیشترین سهم واردات مربوط به قطعات الکتریکی است و وابستگی کشور به این حوزه برمی‌گردد.

تکلیف خودروهای ناقص شرکت‌ها چه می‌شود؟

معاون وزیر صنعت اما در پاسخ به این که 150 هزار خودروی موجود در کف پارکینگ خودروسازان چه زمانی تکمیل و به دست مصرف‌کننده خواهد رسید، گفته که برنامه خروج این خودروها از کف پارکینگ تدوین و در یک نمونه، ایران خودرو طی تعطیلات خرداد 16 هزار دستگاه از آن‌ها را روانه بازار کرده است. مقیمی با بیان اینکه تعداد قطعات مورد نیاز خودروهای موجود در پارکینگ سایپا نیز احصا شده است، گفته که برای تأمین کسری قطعات خودروسازان، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و مقرر شده از سرعت تولید مکانیکی کاسته شود و بیشتر تلاش خودروسازان روی تکمیل خودروهای کف پارکینگ باشد.