در یک حرکت عجیب و غریب، شرکت هیوندای شب سه شنبه تاکید کرد که در حال مذاکره با اپل برای تولید خودروی اپل و دیگر خودروهای الکتریکی خودران است، سپس تنها چند ساعت بعد با انتشار بیانیه جدید نام اپل را حذف کرد.

این خودروساز کره ای ابتدا در بیانیه خود گفته بود که اپل و هیوندای در حال مذاکره هستند، هرچند این مذاکرات در مراحل اولیه قرار دارد و هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

گزارش های خبری منتشر شده در رسانه های کره ای ادعا کرده اند که این پروژه چراغ سبز را از هیئت مدیره هیوندای گرفته و صرفا نیازمند دریافت تاییدیه از سوی مدیرعامل است. انتشار این خبر سبب افزایش 24 درصدی ارزش سهام هیوندای در بورس شده که بزرگ ترین افزایش ارزش سهام این شرکت از سال 1988 تاکنون بود.

لی هان جون، تحلیل گر موسسه سرمایه گذاری KTB در این باره گفته:

اپل باید یک شریک خودروساز داشته باشد تا بتواند از توانایی های آن برای تولید و از شبکه نمایندگی آن برای فروش خودروی خود بهره ببرد. ایجاد چنین توانایی هایی از سوی خود شرکت کار بسیار سختی بوده و برای همین اپل به یک شریک خودرویی نیاز دارد.

خبر این مذاکرات بین هیوندای و اپل در حالی منتشر شده که مدتی پیش خبری در رسانه ها دیدیم که خودروی اپل احتمالا 5 تا 7 سال دیگر رونمایی خواهد شد.کانسپت هیوندای 45

بعد از انتشار بیانیه اول، هیوندای یک بیانیه اصلاحی منتشر کرد که در آن نام اپل حذف شده بود.  در بخشی از آخرین بیانیه هیوندای آمده:

ما در حال دریافت درخواست های زیادی برای همکاری احتمالی از سوی شرکت های مختلف به منظور طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی خودران هستیم. هنوز تصمیمی در این باره نهایی نشده و همه چیز در مراحل اولیه قرار دارد.

بلومبرگ گزارشی منتشر کرده که اپل علاقه دارد تا برنامه هایش در زمینه پروژه خودروی خودران از رسانه ها و مردم پنهان بماند. شاید همین علت انتشار بیانیه اصلاحی از سوی هیوندای بوده است.

برنامه های الکتریکی گروه خودروسازی هیوندای

موضوع همکاری هیوندای و اپل هر چه باشد، کاملا مشخص است که هیوندای در جایگاهی قرار دارد که بتواند به ساخت و عرضه خودروی اپل در بازار کمک کند، مخصوصا وقتی در نظر بگیریم که این شرکت سرمایه گذاری زیادی روی بحث خودروهای الکتریکی، خودران و حتی خودروهای پرنده داشته است. هیوندای همچنین یک جوینت ونچر با شرکت Aptiv تاسیس کرده که انتظار می رود یک پلت فرم آماده تولید رانندگی خودران برای ارائه کنندگان سرویس تاکسی ربات را در سال 2022 عرضه کند.

این خودروساز کره ای قصد دارد اولین خودروی الکتریکی ساخته شده روی یک پلت فرم اختصاصی را در قالب مدل آیونیک 5 امسال رونمایی کند. در کنار برند کیا، هیوندای 23 خودروی الکتریکی جدید را تا سال 2025 رونمایی خواهد کرد.