رئیس کل سازمان امور مالیاتی طی اظهارات اخیر خود اعلام کرده است که مالکان خودروهای لوکس تا هفته آینده شناسایی شده و مشمول پرداخت مالیات تا پایان بهمن سال جاری خواهند شد. وی همچنین اعلام کرده که مالکان خودروها در صورت عدم پرداخت مالیات، حق نقل و انتقال خودرو را نخواهند داشت.

در لایحه بودجه امسال، مالکان خودروهای بالای یک میلیارد تومان مکلف به پرداخت مالیات تا بهمن ماه شده اند که از هفته آینده این طرح با شناسایی لوکس نشینان آغاز خواهد شد.

طبق قانون، تمامی مالکان خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آنها پیش از یک میلیارد باشد، مشمول پرداخت مالیات خواهند بود و باید مالیات مربوطه را به خزانه دولت واریز کنند.

بر این اساس، مالیات خودروهای تا یک و نیم میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک میلیارد تومان) یک درصد، تا مبلغ سه میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان) دو درصد، تا مبلغ چهار و نیم میلیارد تومان (نسبت به مازاد سه میلیارد تومان) سه درصد و نسبت به مازاد چهار و نیم میلیارد تومان هم چهار درصد خواهد بود.

هیچ خودروی تولید داخل یا مونتاژ داخلی با توجه به کف قیمت مالیات گیری ( یک میلیارد تومان) مشمول مالیات نخواهند شد و مالیات مربوطه ویژه خودروهای وارداتی می باشد که تاریخ تولید و ورود آنها ملاک تعیین میزان مالیات خواهد بود.

برای مثال طبق محاسبات انجام شده، مالیات خودروی هیوندای آزرا با قیمت نزدیک به دو و نیم میلیارد تومان، نسبت به مازاد یک و نیم میلیاردی، حدود 20 میلیون تومان خواهد شد.

در یک مثال دیگر، اگر فردی مالک دو خودروی به ارزش های 500 و 700 میلیون تومان باشد طبق قانون مکلف به پرداخت مالیات است.

همچنین، ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است که متخلفین از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارد.

در این صورت اگر مالکان خودروهای لوکس مالیات خود را پرداخت نکنند، اجازه نقل و انتقال یا اجاره خودروی خود را نخواهند داشت.