خودروسازان کشور بتازگی موافقت خود را با واردات خودرو در نامه ای به به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرده اند. آن ها همچنین طی نشست هفته گذشته با اعضای این کمیته تاکید کردند که مشکلی با آزادسازی واردات خودرو و کاهش تعرفه ندارند.

در این بین این سوال پیش می آید که خودروسازان به چه دلیلی با واردات خودرو موافقت کردند و حتی برای آن نامه ای هم به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارسال کردند؟ سه دلیل برای موافقت خودروسازان وجود دارد. اصلی ترین دلیل این موافقت کاهش خطر واردات برای خودروسازان با توجه به قیمت ارز می باشد.

قبلا خودروسازان واردات خودرو را بر ضد تولید عنوان می کردند، نرخ ارز به طوری پایین نگه داشته می شد که غیر واقعی به نظر می رسید. واردات خودرو پر سود بود و دولت به واسطه تعرفه های بالا، از خودروسازان در برابر واردات محافظت می کرد ولی اکنون شرایط چنین نیست، نخست به دلیل اینکه نرخ ارز نوسانات زیادی داشته و در کنار آن منابع ارزی کاهش یافته و دولت ارز مرجع در اختیار واردکنندگان قرار نمی دهد.

بنابراین در صورت آزادسازی واردات خودرو، واردکنندگان مجبور هستند محصولات خود را با ارز آزاد وارد کنند؛ این موضوع موجب خواهد شد تا قیمت تمام شده خودروها بسیار بالا باشد. بنابراین با بالا بودن قیمت محصولات وارداتی خطری بازار خودرو و خودروسازان را تهدید نخواهد کرد.

به عنوان مثال اگر خودروی خارجی با تمامی استاندارد های لازم نزدیک به 10 هزار دلار قیمت داشته باشد، قیمت پایه آن مساوی با 220 میلیون تومان خواهد  بود که این رقم را باید با مبلغ حاصل از تعرفه و دیگر عوارض و مالیات به علاوه سود واردکننده جمع کرد.

نتیجه می گیریم که فاصله قیمتی خودروهای وارداتی با تعرفه ای 50 درصدی بسیار بالاتر از محصولات خودروسازان خواهد بود. بنابراین بخش بزرگ بازار خودرو همچنان در اختیار خودروسازان باقی می ماند. با توجه به شرایط ذکر شده واردکنندگان خودرو عقیده دارند بعید از با چنین شرایطی طی سال بتوان بیش از 25 یا 30 هزار خودرو وارد کرد، به همین دلیل آزادسازی واردات خودرو تهدیدی برای خودروسازان محسوب نمی شود.

علت دیگری که باعث شده خودروسازان با آزادسازی واردات خودرو موافقت کنند، موضوع قیمت گذاری می باشد. هم اکنون قیمت خودروهای وارداتی به طور دستوری توسط شورای رقابت تعیین می شود و خودروسازان بار ها مخالفت خود را در این خصوص اعلام کرده اند. این در حالی است که با درخواست خودروسازان همواره مخالفت شده و یکی از دلایل اصلی آن انحصار آنها بوده است.

اکنون در صورت آزادسازی ممنوعیت واردات خودرو و کاهش تعرفه ها، خودروسازان فرصت این را خواهند یافت تا بار دیگر فشار بیشتری در خصوص لغو قیمت گذاری دستوری را وارد کنند. خودروسازان طی سال های گذشته در خصوص انحصار مورد نقد های زیادی قرار گرفته اند. در نتیجه اگر واردات خودرو آزاد شود اندکی از فشار نقد ها کاهش خواهد یافت.