خودروسازان فروش فوق العاده خودرو را که به خاطر مشکلات قیمت گذاری محصولات خود متوقف کرده بودند اکنون مجددا آغاز کرده اند. بررسی جزئیات فروش فوق العاده خودروسازان، نشان دهنده هجوم مجدد متقاضیان برای ثبت نام در طرح های فروش می باشد.

پس از اعلام قیمت جدید محصولات خودروسازان در نخستین فروش فوق العاده شمار 3 میلیون و 738 هزار و 992 نفر نسبت به ثبت نام خودرو اقدام کردند. بررسی آمارها نشان می دهد که بیش از 92 درصد ثبت نام کنندگان شرکت ایران خودرو را انتخاب کرده و در نهایت تعداد 3 میلیون و 457 هزار و 538 نفر در دومین طرح فروش فوق العاده ایران خودرو شرکت کرده اند. همچنین بررسی ها نشان می دهد که 6 درصد این تعداد هم در طرح فروش شرکت سایپا شرکت کرده اند.

برخی عقیده دارند علت میزان اختلاف استقبال متقاضیان از محصولات شرکت ایران خودرو و سایپا به دلیل فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار است، به طوری که بخشی از اختلاف قیمت به خودروهای عرضه شده مربوط می شود.

شرکت ایران خودرو در طرح فروش خود 4 محصول را به جز پژو پارس با موتور TU5 عرضه کرده است که این محصول فاصله قیمتی بالایی بین کارخانه و بازار دارد.

سه محصول عرضه شده ایران خودرو در این طرح فروش فوق العاده پس از صدور مجوز افزایش قیمت از سوی شورای رقابت خودروهای رانا پلاس، سمند سورن پلاس و دنا پلاس با پیشرانه توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک می باشد.

در این بین شرکت خودروسازی سایپا اولین فروش فوق العاده خود در سال 1400 را با ترکیب قدیمی خود برگزار کرده است. کوییک R جدیدترین محصول این خودروساز محسوب می شود. همانطور که در بالا ذکر شد مجوز افزایش قیمت صادر شده توسط شورای رقابت در اردیبهشت ماه 1400، چهارمین مجوز افزایش قیمت محسوب می شد، حال این سوال پیش می آید سه مجوز قبلی در چه ماه هایی صادر شده و میزان شرکت کنندگان در طرح فروش خودروسازان چقدر بوده است؟

اولین مجوز افزایش قیمت خودروسازان در اردیبهشت ماه سال 99 همراه با رونمایی از بسته سیاستی وزارت صمت صادر شد. بسته وزارت صمت موجب شد تا شورای رقابت مجددا به عنوان متولی قیمت گذاری خودرو فعالیت خود را به طور فصلی و بر اساس تورم بخشی آغاز کند.

بنابراین در پی صدور مجوز افزایش قیمت، خودروسازان موفق شدند در نخستین فروش فوق العاده خود در خرداد ماه سال 99 افزایش قیمت را اعمال کنند. در نخستین فروش فوق العاده خودروسازان شمار 5 میلیون و 577 نفر اقدام به ثبت نام خودرو کردند که سهم ایران خودرو از این تعداد بیش از 81 درصد بود و آمار نشان می دهد بیش از 4 میلیون و 700 هزار نفر در طرح فروش ایران خودرو شرکت کردند.

همچنین حدود 19 درصد از متقاضیان هم در طرح فروش شرکت سایپا شرکت کردند. اوایل مرداد ماه سال 99 مجوز دومین مجوز افزایش قیمت صادر شد.

شرکت ایران خودرو یک هفته پس از صدور دومین مجوز افزایش قیمت دومین فروش فوق العاده خود را برگزار کرد. در این بین شرکت سایپا طرح فروش خود را با دو ماه تاخیر انجام داد. برخلاف دور گذشته اینبار تعداد شرکت کنندگان در طرح فروش خودروسازان با کاهش چشمگیری مواجه شد و تنها  یک میلیون و 700 هزار نفر در آن شرکت کردند.وعده های خودرویی وزیر صمت

سهم شرکت ایران خودرو در این طرح بیش از 57 درصد بود و تعداد 980 هزار نفر شرکت کرده بودند. علت کاهش شرکت کنندگان را باید در تنگ ‌تر شدن حلقه ورود متقاضیان با توجه به دستور العمل‌ های سیاست گذار خودرویی دانست.

از جمله این محدودیت ها می توان به داشتن پلاک فعال در خانواده و بیشتر کردن بازه تحویل خودرو از دو خودروساز مطرح کشور از 36 ماه به 48 ماه اشاره کرد.

پس از گذشت سه ماه از دومین مجوز شورای رقابت سومین مجوز افزایش قیمت را برای شرکت های ایران خودرو و سایپا صادر کرد. ایران خودرو با فاصله یک هفته ششمین طرح فروش فوق العاده خود را آغاز کرد. سومین طرح فروش فوق العاده شرکت سایپا نیز پس از سه هفته از صدور مجوز افزایش قیمت برگزار شد.

پس از لغو محدودیت های یاد شده مجددا مردم نسبت به ثبت نام خودرو هجوم بردند و در این دور نزدیک به 4 میلیون و 100 هزار نفر ثبت نام کردند. سهم شرکت ایران خودرو از این طرح فروش نزدیک به 89 درصد بود و شرکت سایپا نیز سهم 11 درصدی داشته است.