با شروع به کار آزمایشی خط تولید پژو 301 در ایران، طی روزهای اخیر تصاویر مختلفی از نسخه‌های متفاوت آن در اینترنت و محافل خودرویی کشور منتشر شده است. در این میان، برخی کاربران می گویند ایران خودرو برخی امکانات و آپشن های این خودرو را حذف کرده و در همین راستا، در این مطلب قصد داریم نسخه ایرانی سازی شده پژو 301 را با نسخه‌های موجود در بازار جهانی مقایسه کنیم. لطفاً در ادامه مطلب با مجله سوییچ همراه باشید.

سوالی که مطرح می‌شود این که آیا واقعاً مهندسان ایران خودرو در برخی تیپ‌های ۳۰۱ شیشه‌های عقب و آینه‌های جانبی را بدون اجازه پژو دستی کرده و تغییراتی را بر روی این سدان اقتصادی اعمال نموده‌اند؟! آیا ایران خودرو به صورت خودسرانه طراحی داشبورد و پنل سیستم تهویه پژو ۳۰۱ را تغییر داده و خود طرحی جدید برای آن داده است؟! در این مطلب قرار است ببینیم پژو ۳۰۱ تولید داخل چه تفاوت‌هایی با نسخه‌های موجود در بازار جهانی دارد.

طراحی ظاهری مشابه با مدل‌های موجود در بازار جهانی

اگر به طراحی ظاهری پژو ۳۰۱ تولید ایران خودرو دقت کنید، هیچ تفاوتی را نمی‌توان میان نمونه داخلی و نسخه‌های خارجی و فیس لیفت این خودرو پیدا کرد. حتی دو طراحی رینگ آلومینیومی و یک طراحی رینگ فولادی توسط شرکت پژو معرفی شده‌اند و ایران خودرو نیز آن را بر روی نسخه‌های تولیدی خود نصب کرده است.

طراحی بدنه پژو 301 ایرانی و خارجی

طراحی داشبورد با نسخه‌های جهانی متفاوت است

اگر به طراحی داشبورد پژو 301 ایرانی دقت کنید، تا حدودی نحوه قرارگیری برخی دکمه‌ها متفاوت از نسخه‌های اول و دوم پژو ۳۰۱ در بازار اروپا، آسیا و آفریقا است. به گونه‌ای که دریچه‌های تهویه متفاوت طراحی شده‌اند و از سویی دکمه‌های فلاشر و قفل درها به جای قرار گرفتن در کنار سیستم پخش به محدوده دریچه‌های تهویه وسط رفته‌اند. البته در نگاه کلی آن چنان طراحی داشبورد پژو ۳۰۱ ایران خودرو تفاوت خاصی با نسخه‌های قبل و بعد ۲۰۱۷ این مدل در بازار جهانی ندارد. با توجه به اطلاعاتی که پیش از این مدیران پژو اعلام کرده بودند، خودروهای پژو برای مشتریان ایرانی با کمی تغییر در کشور ارائه می‌شوند و برخی جزئیاتشان متفاوت بوده و برای بازار ایران سفارشی سازی شده‌اند.

به عنوان مثال در پژو ۲۰۰۸ شاهد هستیم که تنها مشتریان ایرانی توانسته‌اند تا از پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو بر روی این خودرو استفاده کنند و در سایر نقاط جهان این گونه نیست. حال گویا برای پژو ۳۰۱ هم چنین اتفاق افتاده و برخی جزئیات طراحی داشبورد نیز متفاوت از سایر نمونه‌ها است. البته که این داشبورد اشتراکات زیادی با طراحی داشبورد سیتروئن C3 XR (نمونه قبل فیس لیفت) مخصوص بازار چین دارد. همچنین دسته دنده پژو ۳۰۱ دنده‌ای ایران از نوع ساده است و طراحی آن سال‌ها پیش توسط مهندسان پژو و سیتروئن انجام شده بود.

طراحی کابین پژو 301 ایرانی و خارجی

باید اشاره کرد که داشبوردهای نصب شده بر روی خودروهای حاضر در خط تولید ایران خودرو جزء قطعات آزمایشی بوده و امکان عرضه این نمونه‌ها به بازار وجود ندارد. در چند روز گذشته با انتشار این تصاویر، برخی از کیفیت پایین ‌تریم داخلی ۳۰۱ انتقاد کرده‌اند. ولی باید بدانیم که قطعات براق روی داشبوردها برای تست‌های فنی و تولید هستند و ارتباطی با نمونه نهایی ندارند. در اصل اگر قرار است در خصوص کیفیت پژو ۳۰۱ تولید داخل اظهار نظر کنیم، باید نمونه موجود در سالن ساپکو مورد بررسی قرار بگیرد. چون نسخه‌ای که در مراسم افتتاحیه برای رانندگی مدیران آماده سازی شده بود، جزء نمونه‌های نهایی و قابل عرضه به شمار می‌آمد.

ایران خودرو و رودری های ساده برای پژو ۳۰۱

طبق مستندات موجود در فضای مجازی، پژو برای ۳۰۱ فیس لیفت دو طرح رو دری رونمایی کرده است. اولین طرح که مشابه به نسخه قبل فیس لیفت می‌باشد، ظاهری ساده داشته و به خاطر ساختارش هزینه‌ای کمتر برای تولید را در بر خواهد داشت. دومین طرح به مراتب زیباتر بوده و جزئیات بیشتری بر روی آن دیده می‌شود. این طراحی سال ۲۰۱۶ برای پژو ۳۰۱ معرفی شده و بیشتر در مدل‌های فول آپشن بازار اروپا می‌توان آن را دید. البته توجه داشته باشید که طرح رودری‌های جدید تنها برای درهای جلو قابل اجرا هستند. اما با توجه به نمونه‌های تولیدی ایران خودرو، همان طور که حدس زده‌اید این شرکت طرح ساده رودری‌ها را برای پژو ۳۰۱ انتخاب کرده و بدیهی است که داخلی سازی این نمونه به مراتب راحت‌تر از طرح دوم کمپانی پژو خواهد بود.

وجود آینه و شیشه‌های عقب دستی در برخی نسخه‌های جهانی

اگر با دقت به تصاویر پژو ۳۰۱ قبل و بعد فیس لیفت در اینترنت نگاه کنید، برخی مدل‌ها دارای آینه و شیشه عقب دستی هستند. البته که این نمونه‌ها به ندرت در اینترنت دیده می‌شوند و بیشتر آن‌ها مربوط به بازار آفریقا و آسیا هستند. به عبارتی دیگر طراحی مکانیکی این قطعات توسط پژو انجام شده و هر کدام از بازارها می‌توانند به دلخواه خود و بر اساس نیاز مشتری شیشه‌ها و آینه‌ها را به صورت برقی و یا دستی سفارش دهند. حال ایران خودرو در ساده‌ترین تیپ پژو ۳۰۱ که نمونه دنده‌ای است، تصمیم گرفته تا از آینه‌ها و شیشه‌های عقب دستی استفاده کند.

طراحی کناری پژو 301 ایرانی و خارجی

باید به این نکته هم اشاره کرد که شاید در بازارهای جهانی، وجود آینه و شیشه عقب دستی برای مدل کم آپشن یک خودروی اقتصادی ایراد نباشد. همواره شرکت‌هایی مانند نیسان، رنو، فورد، میتسوبیشی و مزدا هم برای مدل‌های اقتصادی و ارزان قیمت خود این قابلیت را ارائه می‌کنند. با توجه به این که پژو ۳۰۱ هم یک محصول اقتصادی به حساب می‌آید، وجود آینه‌های جانبی شیشه‌های عقب دستی طبیعی بوده و قطعاً مشتری می‌تواند با کمی هزینه بیشتر نسخه تمام برقی این قطعات را سفارش بدهد.

ولی با توجه به شرایط ایران و قیمت بسیار بالای خودرو، دیگر وجود آینه و شیشه دستی برای عموم مردم قابل قبول نیست. زیرا خرید پژو ۳۰۱ کم آپشن دنده‌ای قرار نیست خرج کمی برای خریدار داشته باشد و همین نسخه ساده قیمتی فراتر از ۱۰۰ میلیون تومان برای مشتریان ایرانی خواهد داشت. پس شاید بهتر بود که ایران خودرو نسخه کم آپشن این خودرو را در ایران تولید نمی‌کرد و یا حداقل، نمونه ساده را با آینه‌ها و شیشه‌های عقب برقی عرضه می‌نمود.

ارائه تنها دو پنل سیستم صوتی از میان سه نمونه

شرکت پژو فرانسه برای مدل ۳۰۱ سه پنل سیستم صوتی طراحی کرده است. اولین نمونه با یک ضبط صوت ساده عرضه می‌شود و بالای این قطعه فضایی خالی برای قرار دادن وسایل در نظر گرفته شده است. این پنل توسط ایران خودرو برای تیپ ۱ پژو ۳۰۱ داخلی انتخاب شده است. واقعیت این که این قطعه آنچنان زیبا و هم سو با طراحی داخلی این خودرو نمی‌باشد.

پنل دوم یک ضبط صوت بزرگ است که فضای خالی نمونه اول را حذف کرده و در آن امکان قرارگیری کامپیوتر سفر نیز دیده شده است. این ضبط با داشتن یک نمایشگر ساده اعداد مربوط به پیمایش و مصرف سوخت را به راننده نشان می‌دهد و از سوی دیگر در برخی نسخه‌ها، تنظیم سیستم کنترل پایداری در داخل این سیستم وجود دارد.

سیستم مولتی مدیا پژو 301 ایرانی و خارجی

پنل سوم که کامل ترین و گرانترین نوع سیستم صوتی در پژو ۳۰۱ است، به نمایشگری لمسی مجهز شده که قابلیت‌های زیادی را در اختیار راننده می‌گذارد و امکاناتی نظیر اتصال آیپاد، نویگیشن ماهواره‌ای و دوربین دنده عقب در آن ارائه شده است. این پنل نیز توسط ایران خودرو برای مدل‌های فول آپشن دنده‌ای و نمونه‌های اتوماتیک انتخاب شده و این روزها در خط تولید پژو ۳۰۱ این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت‌های سیستم تهویه مطبوع پژو 301 ایرانی و خارجی

در بازدید از خط تولید پژو ۳۰۱ ایران خودرو مشخص شد که مدل فول آپشن اتوماتیک مجهز به سیستم تهویه دستی الکتریکی است و سایر نمونه‌ها با سیستم تهویه دستی مکانیکی وارد بازار خواهند شد. پژو ۳۰۱ خودرویی اقتصادی است که به کل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در آن ارائه نشده است. اما در مدل‌های قبل فیس لیفت، امکان سفارش این خودرو با سیستم تهویه الکتریکی دستی و اتومات نیز فراهم بود و سپس با معرفی نمونه فیس لیفت، عملاً نصب سیستم تهویه مکانیکی در ۳۰۱ به حاشیه رفت. اگر به تصاویر موجود در اینترنت دقت کنید، مدل‌های زیادی از پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه در بازار جهانی وجود دارند که به سیستم تهویه مکانیکی مجهز می‌باشند.

ولی این مدل سیستم تهویه در نسخه‌های قبل فیس لیفت و یا مدل‌های فیس لیفت در برخی بازارهای محدود وجود دارد و عملاً در اکثر نقاط بازار اروپا و آسیا برای مدل ۲۰۱۹ پژو ۳۰۱، سیستم تهویه دستی الکتریکی ارائه شده است. با این وجود ولی ایران خودرو تمایل داشته تا با تولید نسخه فیس لیفت ۳۰۱، همچنان سیستم تهویه مکانیکی را برای این خودرو ارائه کن. پس می‌توان این گونه نتیجه گرفت که ایران خودرو سیستم تهویه پژو ۳۰۱ را به صورت خودسرانه مکانیکی نکرده و تنها از سیستم‌های قدیمی در نسخه فیس لیفت استفاده کرده است.

سانروف پژو 301 ایرانی

برخی آپشن های خاص پژو 301 ایرانی

شاید برایتان جالب باشد که پژو 301 ایرانی در مدل فول آپشن اتوماتیک به سانروف دو حالته مجهز است و این در حالی می‌باشد که در بسیاری از نقاط جهان (حتی در بازار اروپا) ۳۰۱ بدون سانروف عرضه می‌شود. البته باید اشاره کنیم که مدل‌های دنده‌ای و اتوماتیک ساده پژو ۳۰۱ ایران خودرو هم به سقف فلزی مجهز هستند و سانروف تنها در نمونه فول آپشن اتوماتیک این خودرو (تیپ ۴) دیده می‌شود.

همچنین ارائه سیستم کنترل پایداری در اکثر تیپ‌ها (هم بر روی ترمز عقب کاسه‌ای و هم دیسکی) و سنسور باد لاستیک، از جمله تفاوت‌های پژو ۳۰۱ برانی با نمونه‌های خارجی است.

سخن پایانی

اگر تیپ ۱ پژو ۳۰۱ که به آینه‌های دستی، شیشه عقب دستی، پنل سیستم صوتی ساده و رینگ فولادی مجهز است را در نظر نگیریم، پژو ۳۰۱ دنده‌ای تیپ ۲ و اتوماتیک از نظر امکانات و ویژگی‌های فنی در جایگاه قابل قبولی برای یک سدان اقتصادی قرار می‌گیرند. آپشن هایی مانند کروزکنترل، محدودکننده سرعت، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، فرمان کمکی برقی، سنسور باد لاستیک (سفارشی)، مانیتور، سنسور پارک و دوربین عقب، کامپیوتر سفر، رینگ آلومینیومی، سانروف و آینه تاشو برقی (در نسخه اتوماتیک) از جمله ویژگی‌های مثبت پژو ۳۰۱ ایرانی به حساب می‌آید.

پژو 301

حتی با وجود این که فعلاً قرار نیست ایربگ جانبی جلو بر روی 301 داخلی نصب شود (این آپشن به صورت سفارشی در بازار جهانی بر روی نمونه‌های فول آپشن عرضه می‌شود)، می‌توان نمره قبولی را به ویژگی‌های پژو ۳۰۱ تولید داخل برای نسخه‌های فول دنده‌ای و اتوماتیک داد.

ولی باید به این نکته توجه کرد که این نمره قبولی و امکاناتی که به عنوان ویژگی مثبت شناخته می‌شود برای یک سدان اقتصادی در نظر گرفته شده است. سدان اقتصادی در بازار جهانی به خودرویی گفته می‌شود که خرید آن برای هر فرد با درآمد پایین نیز ممکن هست. ولی وقتی قرار است پژو 301 ایرانی به گفته برخی منابع حتی با قیمتی نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان وارد بازار شود، بدیهی است که سطح توقع مشتریان را بالا می‌برد و دیگر وجود چنین امکاناتی آن چنان برای پژو 301 ایرانی به چشم نمی‌آید. حال باید منتظر ماند و دید که ایران خودرو با چه قیمتی تیپ‌های مختلف پژو ۳۰۱ را وارد بازار می‌کند.