اوضاع بازار سرمایه در ایران مدتی است که بسیار خوب شده و کارشناسان پیش بینی می‌کنند این رشد طی ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت. در این بین، روند رشد بورس تأثیر زیادی روی انواع بازارها از جمله خودرو در ایران داشته است. در شرایطی که بورس در سه ماه نخست امسال رشد 240 درصدی داشته، در دیگر بازارها از جمله سکه، ارز و خودرو نیز شاهد رشد به ترتیب 63 درصدی، 35 درصدی و 25 درصدی بودیم. با توجه به روند رو به رشد بورس، در حال حاضر دو تحلیل مختلف در مورد تأثیر رشد بورس روی بازار خودرو وجود دارد.

در تحلیل اول کارشناسان معتقدند بازار خودرو علاوه بر این که از میزان عرضه شرکت‌های خودروساز و قیمت دلار تأثیر مستقیم گرفته، از طرفی دیگر می‌تواند تحت تأثیر رشد بازار بورس نیز قرار بگیرد و به روند صعودی خود همچنان ادامه دهد. در توضیح این تحلیل گفته می‌شود از یک طرف وضعیت عرضه خودرو از سوی سازنده‌ها همچنان با اما و اگرهایی همراه است و آن‌ها در تأمین تقاضای بازار ناتوان هستند؛ از طرف دیگر با توجه به افزایش ادامه دار قیمت ارز کماکان چشم‌انداز سرمایه گذاری در بازار خودرو مثبت است.

کارشناسان اعتقاد دارند در کنار فاکتورهای یاد شده که قادرند همچنان نمودار قیمت خودرو را صعودی نگه دارند، با توجه به رشد بورس بازار خودرو نیز بایستی رشدی معادل آن را تجربه کند، با این حساب بازار خودرو ظرفیت لازم برای ادامه رشد را دارد و کماکان به عنوان بازاری جذاب مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

در مقابل این دیدگاه، تحلیل دیگری قرار دارد که معتقد است با توجه به درصد پایین سود دهی بازار خودرو در مقایسه با بازار سرمایه، سکه و ارز در ۳ ماه نخست سال جاری این بازار قطعاً قادر به حفظ جذابیت خود نخواهد بود و به تدریج علاوه بر این که راه ورود سرمایه‌های سرگردان به آن ناهموار می‌شود، بخشی از سرمایه‌های سرگردان هم که در این بازار حاضر هستند مسیر خروج را پیش خواهند گرفت. در توجیه این تحلیل گفته می‌شود قصد دارندگان سرمایه‌های سرگردان این است که سودی حداکثری به دست بیاورند،‌ از این رو با توجه به پایین بودن نرخ سود بازار خودرو سرمایه‌های سرگردان این بازار را به قصد حضور در سایر بازارها ازجمله بازار سرمایه ترک خواهند گفت.

در کنار تاثیری که رشد بورس روی رشد بازار خودرو گذاشته و به گونه‌ای آن را از چشم دارندگان سرمایه‌های سرگردان انداخته، طرفداران این تحلیل اعتقاد دارند حساسیتی که دولت و جامعه روی بازار خودرو دارد موجب می‌گردد اجازه ندهد این بازار هم رده سایر بازارها رشد کند. از طرفی حضور نهادهای نظارتی و بگیر و ببندهای اتفاق افتاده در این بازار را از جمله شواهد درست بودن ادعاهای خود مطرح می‌کنند. آن‌ها اعتقاد دارند این موضوع هم روی دیدگاه سرمایه گذاران تأثیر منفی گذاشته و آنها را به حضور در این بازار بی میل‌تر از همیشه کرده است.

در شرایطی که ریسک حضور در بازار سرمایه به مراتب بیشتر از بازار خودرو می‌باشد، ولی میزان رشد این بازار در ۳ ماه ابتدایی امسال به قدری زیاد است که باعث می‌شود دارندگان سرمایه‌های سرگردان بخواهند سرمایه خود را به جای بازار خودرو وارد بازار سرمایه کنند.