مدت هاست که بسیاری از کارشناسان، دوای درد بازار ملتهب خودروی ایران را آزادسازی قیمت گذاری خودرو و حذف قیمت گذاری دستوری می دانند. تا بدین لحظه ولی، مسئولان این وزارتخانه از اظهار نظر رسمی در این باره معمولا خودداری می کردند. امروز ولی مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت در مصاحبه ای گفته که سیاست وزارت صنعت در مورد بحث قیمت گذاری خودرو منطقی سازی و واقعی سازی قیمت خودرو می باشد و به هیچ وجه این وزارتخانه به دنبال رهاسازی و آزادسازی قیمت خودرو و تعیین آن در حاشیه بازار نیست.

وی در بخشی از صحبت های خود گفته:

چندی پیش قیمت جدید کارخانه ای خودرو به اطلاع خودروسازان رسیده، ولی باز هم قیمت ها در بازار از نوسانات اقتصادی، قیمت ارز و برخی بازارهای موازی تاثیر می گیرند و قیمت ها به هیچ وجه منطقی نیستند. با وجود این که در موضوع فروش فوری و پیش‌فروش‌های اخیر ایران خودرو و سایپا محدودیت‌های بسیاری اعمال شد، ولی مردم هنوز روی خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای حساب می‌کنند و همین موضوع سب شده قیمت ها بالا بروند.

صادقی نیارکی در صحبت های خود گفته که وزارت صمت می خواهد تا خودروساز بدون ضرر به تولید بپردازد؛ چرا که اگر قیمت خودرو واقعی و منطقی نباشد ضرر و زیان آن به شبکه تامین و قطعه سازها نیز سرایت می کند و در این صورت دیگر خودرویی تولید نخواهد شد. به اعتقاد وی، با منطقی و واقعی ‌سازی قیمت خودرو می‌توان در خلاقیت، نوآوری و تحقیقات هم سرمایه‌گذاری کرد و کیفیت خودروها را ارتقا داد. او همچنین از برگزاری جلسه های متعدد با رئیس شورای رقابت و سایر اعضای این شورا خبر داده و گفته که وزارت صمت تلاش کرده تا در یک فضای تعاملی و با ارائه مدارک و مستندات، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را دنبال کند.

صادقی ‌نیارکی در ادامه خبر از طراحی و ساخت پلت ‌فرم مشترک با همکاری وزارت صمت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و ایران خودرو و سایپا داده است. وی در این مورد گفته که ساخت قوای محرکه، اکسل و دیگر بخش هیا این پلت فرم به شکل مشترک از طرف خودروسازها اجرایی خواهد شد و در این زمینه تقسیم کار انجام شده است تا یکی از شرکت ها تمرکز خود را روی گیربکس گذاشته و دیگری روی موتور تمرکز کند.