با توجه به گسترش بحران ویروس کرونا، این روزها خودروسازهای زیادی برای مقابله با آن برخی فعالیت‌ها را شروع کرده‌اند. جدیدترین این شرکت‌ها فورد و فیات کرایسلر هستند که اعلام کرده‌اند قصد دارند تولید تجهیزات پزشکی برای مقابله با بحران ویروس کرونا را راه اندازی کنند.

در همین راستا شرکت فورد اخیراً با دو کمپانی 3M و GE Healthcare فعالیت‌های مشترکی را شروع کرده است. به عنوان بخشی از همکاری فورد و 3M، هر دو شرکت در حال افزایش تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی برقی هستند. همچنین هر دو شرکت یک دستگاه تنفس مصنوعی جدیدی را می‌خواهند تولید کنند که در ساخت آن از قطعات تأمین شده توسط هر دو کمپانی استفاده خواهد شد.

شرکت فورد با استفاده از قطعاتی که در انبارهای خود دارد، مانند فن‌هایی که در صندلی‌های تهویه دار خودرویی استفاده می‌شد امیدوار است بتواند سرعت تولید این دستگاه‌های تنفس مصنوعی را افزایش بدهد. فورد می‌گوید این دستگاه جدید را در کارخانه‌های مختلف خود در ایالت میشیگان تولید خواهد کرد.

فورد همچنین در همکاری خود با شرکت GE Healthcare بر روی تولید یک نسخه ساده شده از ونتیلاتور فعلی شرکت تمرکز کرده است. اطلاعات زیادی از این همکاری در دست نیست، ولی گفته شده که ونتیلاتورها هم در کارخانه‌های فورد و هم در خطوط تولید GE Healthcare ساخته خواهند شد.

شرکت فورد همچنین خط تولید ماسک‌های تمام صورت شفاف را راه اندازی کرده و آن‌ها را در اختیار کادر درمان در سراسر آمریکا قرار خواهد داد. نخستین نمونه‌های این ماسک‌های تمام صورت قرار است در مراکز درمانی مختلف در شهر دیترویت آزمایش شوند.

این هفته تقریباً 75 هزار عدد ماسک تمام صورت تولید خواهد شد و فورد انتظار دارد بتواند از هفته آتی ظرفیت تولید خود را به 100 هزار عدد برساند.

شرکت فورد از سویی دیگر برای مقابله با بحران ویروس کرونا در تأمین ماسک‌های جراحی و N95 به مراکز درمانی کمک خواهد کرد. در همین راستا شرکت متعهد شده 40 هزار ماسک جراحی به بیمارستان‌های مختلف در شهر دیترویت ارسال کند.

جیم هکت، مدیرعامل شرکت فورد در یک بیانیه گفته:

در همکاری خود با دو شرکت 3M و GE، ما تیم‌ها و مهندسین خود را آماده کرده‌ایم تا با سرعت بتوانند با تولید انبوه تجهیزات پزشکی مورد نیاز به جنگ بحران کرونا بروند. تمام تلاش ما این است که بتوانیم ظرفیت تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی، ماسک‌های تمام صورت و ونتیلاتورها را به منظور کمک به کادر درمان افزایش بدهیم.

برنامه فیات کرایسلر برای تولید بیش از یک میلیون ماسک به صورت ماهانه

از سوی دیگر شرکت فیات کرایسلر برنامه‌های مختلف خود برای مبارزه با ویروس کرونا را شروع کرده است. اولین قدم شرکت در این مسیر آماده شدن برای تولید بیش از یک میلیون عدد ماسک در ماه می‌باشد.

شرکت این هفته تجهیزاتی جدید در یکی از خطوط تولید خود نصب خواهد کرد و تولید ماسک از هفته‌های آتی قرار است شروع شود. این ماسک‌ها در ابتدا در آمریکا شمالی و بین بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها توزیع خواهد شد.

شرکت برنامه‌های آتی خود را در روزهای آینده قرار است اعلام کند. مایک منلی، مدیرعامل فیات کرایسلر در این باره گفته:

محافظت از کادر درمان این روزها برای ما اهمیت بسیاری دارد، از این رو ما تمام منابع خود را برای تمرکز روی تجهیز خطوط تولید و افزایش ظرفیت ساخت ماسک آماده کرده‌ایم تا به خوبی بتوانیم به جنگ ویروس کرونا برویم.