وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گویی عنوان کرده است که عرضه خودرو در بورس کارشناسی نیست. وی همچنین گفته است که تحریم ها واردات خودرو را متوقف کرده که این موضوع موجب شده است تا بازار رقابتی نباشد.

طرح عرضه خودرو در بورس توسط مجلس شورای اسلامی مطرح شده و کمیسیون صنایع مجلس هم بر روی جزئیات آن کار می کند ولی اجرای این طرح در حال حاضر قطعی نیست.

علیرضا رزم حسینی در پاسخ به این سوال که آیا با طرح عرضه خودرو در بورس موافق است، گفت: من موافق اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا نیستم چرا که اجرای این طرح کار کارشناسی شده ای نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای متعادل سازی قیمت خودرو چه پیشنهادی بهتر از طرح عرضه خودرو در بورس دارد، گفت:

وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی همکاری های خوبی در این خصوص انجام داده اند. وزارت صمت طرحی برای قیمت گذاری خودروها به مجلس ارائه کرده و کمیسیون مجلس نیز موافقت خود را با این طرح اعلام کرده است. در نتیجه منتظر فرصت مناسب برای اجرای این طرح هستیم که در پی آن امیدواریم وضعیت قیمت ها بهتر شود.

در این طرح خودروها به دو گروه عمومی و غیر عمومی تقسیم می شوند. به عنوان مثال خودرویی مانند دنا پلاس که مشابه دارد و علاوه بر کمپانی خارجی مشابه آن را شرکت داخلی نیز تولید می کند.

گفت و گوهایی نیز با شورای رقابت در خصوص این طرح انجام گرفته است که در صورت موافقت مجلس امیدواریم اجرای آن نتیجه مطلوبی داشته باشد.

مشکلات قیمت گذاری باید در کنار تولید داخلی واردات معقول حل شود، این موضوع موجب می شود تا فضا رقابتی باشد و درپی آن تولید افزایش یافته و قیمت ها کاهش می یابد.

قیمت گذاری دستوری موجب کاهش تولید خواهد شد. ظرفیت تولید خودرو در کشور نزدیک به 2 میلیون دستگاه است و این میزان نیاز بازار را تامین می کند.

سال های گذشته در کشور یک میلیون و 600 هزار خودرو تولید می شد که در آن زمان تقاضایی برای خودرو وجود نداشت و برای خرید آن وام پرداخت می شد. تحریم ها موجب توقف واردات خودرو شده و به همین دلیل دیگر در بازار خودرو رقابتی وجود ندارد.

در رابطه با آزادسازی واردات خودرو نیز طبق برنامه بودجه امسال واردات خودرو همچنان ممنوع می باشد که باید منتظر سیاست های دولت بعدی باشیم.