شرکت میشلن می‌گوید در آینده‌ای نزدیک قادر خواهد بود به طور کلی بحث پنچر شدن تایرها را با ساخت تایرهایی که نیازی به باد به طور کلی ندارند از بین ببرد. این شرکت یک نمونه آزمایشی تایر به نام اوپتیس (مخفف Unique Puncture-Proof Tire System) ساخته که طی سال‌های آتی، در یک همکاری مشترک با شرکت آمریکایی جنرال موتورز می‌خواهد آن را به محصولی نهایی و قابل عرضه در بازار تبدیل کند. هدف نهایی آماده کردن تایرهای بدون باد در سال 2024 است.

این تایر که برای خودروهای سواری و شاسی بلندهای کوچک ساخته شده، از یک رینگ آلومینیومی بهره می‌برد که با پوششی کامپوزیتی از ترکیب لاستیک و رزین مقاوم تزریق شده در فایبرگلاس پوشیده شده است. به جای استفاده از یک تیوب لاستیکی پر شده از باد، مجموعه‌ای از پره‌ها وزن خودرو را تحمل کرده و هندلینگ و پرفورمنسی مشابه به یک تایر استاندارد بادی ارائه می‌کنند.

میشلن

به غیر از مزایای کاملاً مشخص عدم نیاز باد کردن تایر و میزان بودن فشار باد، این تایرها می‌توانند مصرف سوخت را افزایش داده و برای محیط زیست نیز مضرات کم‌تری دارند. عمر این تایرها به میزان قابل توجهی بیشتر است. یکی از دلایل این امر طراحی سیستم چاپ سه بعدی خاصی توسط میشلن است که به کاربر اجازه خواهد داد لایه‌های جدیدی روی تایر اوپتیس اضافه نماید.

اریک وینس، از مدیران ارشد تحقیق و توسعه میشلن در این باره گفته: «دغدغه‌های محیط زیستی ما طی 10 سال آینده اهمیت بسیار بیشتری پیدا خواهند کرد. ما می‌خواهیم تا 30 سال آینده، 80 درصد از تایرهای خود را به گونه‌ای طراحی کنیم که کاملاً قابل بازیافت باشند. ما باید به سمت و سوی آینده‌ای پایدارتر حرکت کنیم و در همین راستا، راهکارهایی ارائه خواهیم کرد که به صورت کلی تأثیر منفی کم‌تری روی محیط زیست دارند.»

مشابه تکنولوژی روکوبی که برای تایرهای تراک ها و کامیون‌ها استفاده می‌شود، میشلن می‌گوید امکان نصب لایه‌های تهیه شده توسط چاپ سه بعدی روی تایرهای بدون باد مستعمل وجود دارد که علاوه بر کاهش میزان استفاده از مواد اولیه برای ساخت تایر، این امر می‌تواند از میزان انرژی مورد نیاز برای تولید تایرهای جدید به میزان قابل توجهی بکاهد. میشلن ادعا کرده این چرخه تولید جدید نهایتاً می‌تواند نیاز به سالانه 200 میلیون حلقه تایر جدید را از بین ببرد.