همزمان با شروع بحران کرونا از اواسط ماه اسفند بود که خرید و فروش خودرو در بازار ایران سیری نزولی به خود گرفت و کج دار و مریز تا پایان اسفند ماه پیش رفت. البته با تعطیلی مراکز تعویض پلاک در روزهای آخر اسفند ماه تقریباً دیگر خرید و فروشی در کشور انجام نمی‌شد، ولی همزمان با شروع تعطیلات نوروزی دیگر تقریباً می‌توان گفت که خرید و فروش خودرو به صفر رسیده است.

در حال حاضر یک رکود بی سابقه بر بازار خودرو حاکم بوده و از زمان شروع سال شاهد انجام هیچ معامله‌ای نبوده‌ایم. در شرایطی که از روز پنجم فروردین ماه امسال تعطیلات رسمی نوروز به پایان رسیده و بسیاری از مراکز فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، ولی همچنان تمامی نمایشگاه‌های خودرو، شرکت‌های فعال در زمینه خرید و فروش خودرو و همچنین دفترخانه‌ها و مراکز تعویض پلاک فعالیت‌های خود را شروع نکرده‌اند.

همیشه با پایان سال معاملات بازار خودرو به صفر می‌رسید، ولی همزمان با پایان تعطیلات نوروزی و شروع فعالیت‌ها معمولاً شاهد بهتر شدن وضعیت خرید و فروش خودرو بودیم. ولی امسال به واسطه شیوع بحران کرونا در کشور از نمایشگاه‌های خودرو و حتی مکانیکی‌ها خواسته شده تا با مشارکت در طرح فاصله گذاری اجتماعی فعلاً در خانه مانده و فعالیت‌های خود را از سر نگیرند.

این در شرایطی است که در بازار ارز نیز اوضاع به هیچ وجه خوب نبوده و هنوز خبری از کاهش قیمت نیست. البته در شرایط فعلی قیمت واقعی ارز مشخص نبوده و به علت تعطیلی صرافی‌ها، عرضه و تقاضایی در بازار صورت نگرفته است.

قیمت خودرو نیز در بازار ایران طی روزهای آخر سال 1398 نوسان‌های بسیار زیادی داشت، ولی به علت عدم انجام معاملات در بازار خودرو نمی‌توان تحلیلی درست در این زمینه انجام داد. باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده و با پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی اوضاع بازار خودرو به چه شکل پیش خواهد رفت.