تقریباً اواخر سال 1397 بود که شرکت عظیم خودرو که قبلاً صرفاً در زمینه واردات و فروش خودرو فعالیت داشت، برای نخستین بار خبر از راه اندازی خط تولید دو مدل کراس اور چینی به نام های هن تنگ X7 و X5 داد. نخستین نمونه‌های این دو خودرو هفته آخر دی ماه 1397 از خط تولید عظیم خودرو بیرون آمدند.

به دلیل تحریم صنعت خودرو از سوی ترامپ، این برنامه عظیم خودرو به مشکلات جدی و اساسی خورد و به علت عدم توانایی شرکت در واردات قطعات CKD از چین، خط تولید هن تنگ X7 و X5 در بروجرد تعطیل شد. تا قبل از تعطیلی این کارخانه، عظیم خودرو تنها توانسته بود تعدادی بسیار محدود از این دو خودرو را مونتاژ کرده و به مشتریان تحویل بدهد.

ولی اخیراً بعد از ترخیص بخشی از قطعات CKD هن تنگ X7 و X5 از گمرک بار دیگر شاهد از سرگیری تولید و مونتاژ این دو کراس اور چینی در کارخانه بروجرد عظیم خودرو هستیم. البته بدون شک تولید مجدد این خودرو به صورت بسیار محدود و تنها جوابگوی برخی تعهدات معوق عظیم خودرو به مشتریان خود خواهد بود.

خط تولید هن تنگ X7 و X5

انتظار می‌رود با شروع به کار مجدد خط تولید هن تنگ X7 تعدادی از این کراس اورهای چینی طی تیر و مرداد امسال به مشتریان تحویل داده شوند. عظیم خودرو طبق برنامه ریزی های انجام شده تیراژ روزانه حداقل 40 دستگاهی برای این دو خودرو برنامه‌ریزی کرده بود و قصد داشت با توسعه کارخانه به ظرفیت مونتاژ 10 دستگاه در هر ساعت برسد که با شروع تحریم صنعت خودرو از سوی دونالد ترامپ، نتوانست به این هدف دست پیدا کند.

خودروی هان تنگ X7 که اولین مدل مونتاژی صنایع عظیم خودرو محسوب می‌شود، با قوی‌ترین موتور خود یعنی پیشرانه دو لیتری توربو با 190 اسب بخار و 250 نیوتن متر گشتاور در ایران توسط عظیم خودرو مونتاژ می‌شود.