شرکت مزدا تولید خودروی MX-30 را به عنوان اولین مدل تمام الکتریکی خود شروع کرده است. مزدا MX-30 الکتریکی یک کراس آور جذاب بوده و قرار است در خط تولید اوجینا مزدا در شهر هیروشیما تولید شود.

MX-30 اولین بار اکتبر سال پیش بود که رونمایی شد. این خودرو ابعاد بدنه‌ای کاملاً مشابه مزدا CX-30 داشته و جای پیشرانه بنزینی آن یک پک باتری لیتیم یونی 33.5 کیلووات ساعتی نصب شده است. در مزدا MX-30 الکتریکی همچنین خبری از سیستم دو دیفرانسیل نیست و کل 143 اسب بخار قدرت آن به چرخ های جلو ارسال می‌شود.

مزدا می‌گوید طبق چرخه WLTP این خودرو ظرفیت پیمایشی برابر با حدوداً 193 کیلومتر خواهد داشت. شاید این عدد خیلی زیاد به نظر نرسد، ولی مزدا می‌گوید نهایت تلاش خود را کرده تا این باتری بتواند علاوه بر ارائه بهترین میزان ظرفیت پیمایش، با عملکرد بهینه خود طول عمرش را نیز بیشتر کند. از سوی دیگر، این خودرو قابلیت شارژ سریع داشته و ظرف مدت 40 دقیقه می‌توانید تا 80 درصد ظرفیتش را شارژ کنید.

کابین مزدا MX-30 الکتریکی

در حالی که ظاهر خودرو بسیار متفاوت از مدل‌های دیگر خانواده شرکت است، ولی داخل کابین مزدا MX-30 الکتریکی است که شاهد بیشترین تغییرات هستیم. مزدا داخل کابین از مواد اولیه قابل بازیافت استفاده کرده و مثلاً، تریم درها از فیبر تولید شده از بطری پلاستیکی بازیافتی ساخته شده است. شرکت ژاپنی مزدا از یک صفحه نمایش 7 اینچی روی کنسول مرکزی استفاده کرده است. ***

شرکت می‌گوید فروش مزدا MX-30 الکتریکی از پاییز امسال در اروپا شروع می‌شود و ثبت سفارش برای آن از هم اکنون شروع شده است. در آلمان قیمت این خودرو از 34 هزار یورو شروع خواهد شد. هنوز معلوم نیست شرکت قصد دارد این خودرو را در آمریکای شمالی عرضه کند یا نه. یکی از مدیران مزدا در این باره گفته: ما بسیار مشتاق هستیم که این مدل را به کانادا بیاوریم. در همین راستا در حال برنامه ریزی و مذاکره با شرکت مالی می‌باشیم. در این لحظه، هنوز هیچ چیز در این باره مشخص نیست.