خبر خروج پژو 206 از خطوط تولید ایران خودرو خبری است که طی روزهای گذشته در فضای مجازی داغ شده و در حال حاضر شرکت ایران خودرو واکنشی به این موضوع نشان نداده است. اگر صحت این خبر توسط ایران خودرو تایید شود پژو 206 سومین محصول پرتیراژ خواهد بود که پس از پراید و پژو 405 GLX خطوط تولید خودروسازان را ترک خواهد کرد.

حال این سوال مطرح می شود که چرا خودروسازان از توقف تولید برخی محصولات خود می ترسند؟ در حالی که برخی از خودروها بیش از یک دهه است به تولید می رسد.

در شرایطی که خودروسازان داخلی سخت تلاش می کنند تا محصولات تولیدی خود را سال ها در سبد خود حفظ کنند، روند توقف تولید محصول در کارخانه های خودروسازان بین المللی یک روال عادی محسوب می شود و خودروهای جایگزین را در کمترین زمان ممکن معرفی می شوند.

دلیل این موضوع در تسلط خودروسازان بین المللی بر دانش و تکنولوژی است در حالی که تمرکز خودروسازان داخلی بر روی مونتاژ می باشد. مونتاژ کار بودن خودروسازان نباید به این معنی باشد که آنها به سمت طراحی پلتفرم حرکت نکنند.

همچنین خودروسازان اخیرا در تلاش به تولید فیس لیفت محصولات خود می باشند تا از این راه بتوانند سبد محصولات خود را متنوع کنند. با این حال فیس لیفت و طراحی پلتفرم برخی محصولات هم نتوانسته تا محصولات با عمر دو دهه را از خطوط تولید خارج کند. اکنون این سوال مطرح می شود که چرا خودروسازان از توقف تولید برخی محصولات خود می ترسند؟

حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو عقیده دارد علت اصلی این موضوع در نبود دانش کافی در خصوص طراحی خودرو است. خودروسازان ما از عدم توانایی در طراحی پلتفرم رنج می برند. در حال حاضر سیکل خودروسازی در کشور کامل نشده، و به همین خاطر نمی توان به گروه های خودروساز داخلی عنوان خودروساز را داد، خودروسازان کشور در بهترین حالت توانایی مونتاژ کاری را دارند.

در این بین تحریم ها نیز بی تاثیر نیست و عدم توانایی در طراحی پلتفرم  موجب می شود خودروسازان برای تولید محصولات جدید وابسته شرکای خارجی باشند.

تحریم ها موجب شده تا ارتباط خودروسازان با شرکای خارجی قطع شده و در نهایت دست به فیس لیفت کردن محصولات موجود می زنند. وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با وجود فیس لیفت کردن محصولات موجود تولید خودروهای قدیمی تر به طور موازی ادامه پیدا می کند، گفته که دلیل اصلی این موضوع عدم توانایی خودروسازان در تولید محصولات فیس لیفت با قیمت تمام شده خودروهای قدیمی است.

فیس لیفت کردن محصولات قیمت تمام شده آن را بالا می برد و این موضوع موجب می شود که در کنار تولید محصول فیس لیفت محصول قدیمی که قیمت تمام شده آن پایین تر است را نیز در خطوط تولید خود حفظ کنند.