مهدی مطلب زاده، نائب رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو ایران امروز صحبتی با رسانه‌ها داشته و گفته که پروژه شاسی بلند ایران خودرو K125 قرار است با داخلی سازی بالای 90 درصدی و طراحی کاملاً داخلی وارد بازار شود.

طبق ادعای وی در مورد روند تولید قطعات پروژه شاسی بلند ایران خودرو K125، ظاهراً این خودرو نخستین پروژه‌ای می‌باشد که ساخت و تولید آن با داخلی‌سازی بالای 90 درصدی در دستور کار شرکت ایران خودرو قرار دارد.

نائب رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو همچنین در صحبت‌های خود گفته که پروژه شاسی بلند ایران خودرو K125 یک پروژه نوین بوده و طراحی داخلی آن توسط واحد مهندسی ایران خودرو انجام شده است. ظاهراً هنوز شرکت هیچ نامی برای آن انتخاب و تعیین نکرده و این پروژه فعلاً با کد K125 داخل شرکت و رسانه‌ها شناخته می‌شود.

ظاهراً ایران خودرو تصمیم دارد تمام قطعاتی که در پروژه K132 داخلی سازی آن‌ها برنامه ریزی شده، در پروژه شاسی بلند ایران خودرو K125 هم داخلی‌سازی کند. به گونه‌ای که در میز پنجم، داخلی سازی هر قطعه‌ای که تا به امروز انجام نشده است، تا سقف 92 درصد عملیاتی خواهند شد.

کراس اور ایران خودرو K125

طبق اعلام مهدی مطلب زاده، ظاهراً برخی از قطعات حداقل در حال حاضر امکان داخلی سازی ندارند. به این علت که تولید برخی قطعات به سرمایه گذاری بزرگ نیاز دارد و چون این قطعات برای تولید خودروهایی استفاده خواهند شد که صرفاً مخصوص بازار داخلی است و امکان صادراتش فعلاً میسر نیست، به همین دلیل داخلی سازی این دست قطعات کار عاقلانه‌ای نیست. در واقع تولید داخلی این نوع قطعات برای ایران خودرو گران‌تر از نمونه‌های خارجی تمام خواهد شد.

به همین علت امکان داخلی سازی 100 درصدی این محصول جدید ایران خودرو وجود نخواهد داشت و بخشی هر چند اندک وابستگی خارجی دارند.

هنوز مشخص نیست این خودرو را شرکت ایران خودرو چه زمانی قصد دارد وارد بازار کند. در مورد قیمت آن نیز گمانه زنی‌ها بسیار زود بوده و به احتمال زیاد، با قیمتی بین 400 تا 500 میلیون تومان باید شاهد حضور این خودرو در بازار کشورمان باشیم.