سیاست قیمت گذاری دستوری موجب شده خودروسازان کشور امروز درگیر زیان کلان شوند که این موضوع به ضرر شرکت های مشترک خارجی نیز تمام شده است. بررسی صورت های مالی ایکاپ ( شرکت مشترک ایران خودرو و پژو)، نشان دهنده این است که این شرکت زیان انباشته هنگفتی دارد. به طوری که ایکاپ در آخرین ماه سال 99 نزدیک به 425 میلیارد تومان زیان کرده است.

شرکت ایکاپ در دوران برجام با هدف تامین قطعات، مسائل مالی و تولید محصولات پژو در ایران بین شرکت ایران خودرو و پژو ایجاد شد. این شرکت پس از مدت کوتاه به دلیل تحریم های آمریکا و قیمت گذاری دستوری با زیان مواجه شد. شرکت ایران خودرو و پژو قراردادی مبنی بر تولید سه محصول پژو 2008، 301 و 208 را امضا کرده و قرار شد تا این خودروها در ایران به تولید برسند، اما این برنامه پس از آغاز مجدد تحریم های آمریکا لغو شد. لازم به ذکر است که شرکت ایران خودرو پس از این اتفاق خودرویی در پلتفرم پژو 301 با نام تارا طراحی کرد که هم اکنون در حال تولید می باشد.

این موضوع در حالی است که خودروهای پژو 2008 و تارا درگیر قیمت گذاری دستوری شده اند. در حالی که در خصوص پژو 2008 قرار بود مسئولان در قیمت گذاری آن دخالت نکنند، ولی عکس این موضوع اتفاق افتاد و پژو 2008 در نهایت 104 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

شرکت ایران خودرو پس از تحریم ها با مشکلات زیادی برای تولید پژو 2008 مواجه شد. تحریم ها موجب بالا رفتن هزینه قطعات و رشد قیمت این خودرو در بازار شد که در مقطعی به یک میلیارد و 300 میلیون تومان نیز رسید. شرکت ایران خودرو در آن مقطع به دلیل سیاست قیمت گذاری دستوری مجبور بود خودروهای پژو 2008 را با قیمت 104 میلیون تومان تحویل مشتریان دهد.

فاصله قیمت ایجاد شده بین بازار و کارخانه موجب شد تا ایران خودرو و ایکاپ با زیان هنگفتی مواجه شوند و تنها مشتریانی که با قیمت قطعی این خودرو را خریداری کرده بودند سود های هنگفت به جیب زدند.

حال وضعیت شرکت ایکاپ می تواند تجربه ای برای آیندگان باشند تا زیر بار قیمت گذاری دستوری نروند. این موضوع با توجه به احتمال توافق هسته ای و بازگشت مجدد برجام از اهمیت زیادی برخوردار است. در غیر اینصورت سرمایه گذار خارجی دیگر انگیزه ای برای مشارکت و فعالیت در داخل کشور را نخواهد داشت.

همچنین تبعات منفی سیاست قیمت گذاری خودروهای داخلی نیز موجب زیان زیادی شده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به زودی تکلیف خود را با این موضوع مشخص کند تا خودروسازان بیش از این با زیان غرق نشوند.