بلاتکلیفی خودروهای مانده در گمرک در حالی ادامه دارد که به پایان کار دولت دوازدهم نزدیک به سه هفته باقی مانده است و آنطور که مشخص می باشد پرونده این خودروها طی این مدت کوتاه بسته نخواهد شد. در آخرین نامه وزیر کشور در خصوص شرایط خودروهای مانده در گمرک به رئیس جمهور عنوان شده است که هم اکنون تعداد 2 هزار و 249 دستگاه خودرو به دلیل داشتن پرونده قضایی، عدم ثبت سفارش و اظهار نشدن در گمرکات کشور دپو شده اند و امکان ترخیص ندارند.

همچنین در این نامه عنوان شده است که طی سال 98 تعداد پنج هزار و 108 دستگاه خودرو در گمرکات شناسایی و 56 درصد آنها یعنی حدود 2 هزار و 859 دستگاه ترخیص شده است. در نتیجه نزدیک به 44 درصد این خودروها در حال حاضر همچنان بلاتکلیف مانده اند.

وزیر کشور جهت تعیین تکلیف نهایی خودروهای وارداتی پیشنهاد انتقال پرونده ها به وزارتخانه‌ های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی را به رئیس جمهور داده است. همچنین به دلیل داشتن پرونده قضایی برخی خودروها ورود قوه قضائیه نیز لازم می باشد.

نزدیک به چهار سال از باز شدن پرونده خودروهای مانده در گمرک می گذرد و دولت دوازدهم همچنان موفق به تعیین تکلیف این خودروها نشده است. شمار این خودروها در ابتدا حدود 12 هزار دستگاه بود که نزدیک به 7 هزار دستگاه از آنها تا سال 98 ترخیص شدند. هم اکنون تعداد 2 هزار و 249 دستگاه از این خودروها در گمرکات کشور دپو شده اند و مشخص نیست تکلیف آنها چه خواهد شد.

دلیل ترخیص نشدن این خودروها مشخص بوده و اغلب به خاطر پرونده های قضایی و عدم ثبت سفارش می باشد که انتظار می رفت دولت دوازدهم طی این مدت تکلیف این خودروها را مشخص می کرد. این موضوع در حالی است که برخی عقیده دارند این خودروها سرمایه می باشند و برای واردات آنها ارز از کشور خارج شده است. بنابراین عدم ترخیص آنها منطقی نیست.

حال این سوال پیش می آید که چگونه دولت و قوه قضائیه طی دو سال اخیر موفق به ترخیص نزدیک به 2 هزار و 500 دستگاه خودرو نشده اند؟ در حالی که این خودروها با رفع موانع قانونی امکان ترخیص دارند یا باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار بگیرند.

هم اکنون این احتمال وجود دارد که با به پایان رسیدن کار دولت دوازدهم پرونده خودروهای وارداتی مانده در گمرک به دولت بعدی انتقال خواهد یافت. حال باید منتظر ماند و دید که آیا خودروهای دپویی در دولت ابراهیم رئیسی تعیین تکلیف خواهند شد یا خیر.