در پی انتشار گزارش کیفی خودروهای داخلی فروردین ماه 1400 و عدم تغییر سطح کیفی خودروهای داخلی، اکنون برخی منابع آگاه از سخت شدن روند الزامات کیفی از سوی وزارت صنعت خبر می دهند. در حال حاضر این وزارتخانه مشغول نهایی کردن آیین نامه کیفیت خودروهای تولید داخل برای سال 1400 می باشد و احتمالا طی روزهای آینده این آیین نامه به خودروسازان ابلاغ خواهد شد.

همچنین برخی منابع از سخت تر شدن شرایط ارتقای کیفیت در آمارها و گزارش های کیفی در آیین نامه جدید خبر می دهند. برخی می گویند در آیین نامه جدید توجه بیشتری به نظر مصرفکنندگان خودروها شده است و تعیین ستاره خودروهای منوط به انتقادهای مصرف کنندگان خودروها خواهد بود.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش سطح کیفی خودروهای تولید داخل را به طور ماهانه منتشر می کند. در این گزارش، خودروها به چند دسته تقسیم می شود و ارزش گذاری محصولات خودروسازان بر اساس ستاره های دریافتی صورت می گیرد. ستاره کیفی خودروها از 1 شروع شده و به پنج می رسد، هر چه تعداد ستاره خودرو ها بیشتر باشد نشان از بهتر بودن کیفیت خودرو دارد.

اکنون وزارت صنعت قصد دارد ارزشیابی خودروها را منوط به رفع ایراداتی کند که مشتریان می گیرند. به طور کلی مشاهدات مصرف کنندگان تفاوت زیادی با آنچه در کاغذ نوشته شده دارد. به عنوان مثال ممکن است خودرویی در ارزیابی کیفی خودروها پنج ستاره کیفی دریافت کند و در آینده مالک خودرو با مشکلات گوناگونی مواجه شود.

این موضوع در خودروهای چهار ستاره و پایین تراز آنها شایع تر است. به طوری که در بین گزارش ها آنچه مصرف کننده تجربه می کند تفاوت های زیادی با گزارش ها دارد. اکنون وزارت صنعت قصد دارد با سختگیری در آیین نامه جدید مشکل مصرف کنندگان را حل کند.

ابلاغ این آیین نامه موجب سخت شدن کار خودروسازان در حوزه ارتقای کیفیت محصول خواهد شد و دیگر به راحتی ستاره کیفی دریافت نخواهند کرد. این در شرایطی است که خودروسازان همچنان با مشکلاتی مانند تحریم و کمبود نقدینگی درگیر هستند و این مانع بزرگی برای بهبود کیفیت محصولات می باشد.

قیمت گذاری دستوری هم در این بین بی تاثیر نیست و خودروسازان به دلیل زیان دهی توانایی پرداخت مطالبات قطعه سازان را در موعد مقرر ندارند که این موضوع در نهایت در روند کیفیت خودروها و قطعات تاثیر می گذارد. همچنین با ابلاغ آیین نامه جدید، ستاره بندی خودروهای تولید داخل پس از سه سال تغییرات زیادی خواهد کرد.