در حالی که موج کاهش قیمت خودرویی که از آبان ماه شروع شده کماکان با قدرت به مسیر خود ادامه می دهد، این روزها بازار خودرو در رکود عجیبی رفته و کم تر کسی پیدا می شود که بخواهد در شرایط فعلی خودرو بخرد. در این مطلب از مجله خودرو سوییچ قصد داریم نگاهی به علل این موضوع انداخته و قیمت برخی مدل های داخلی و خارجی موجود در بازار را بررسی کنیم.

یکی از علل اصلی رکود شدید فعلی حاکم بر بازار این است که خریداران با آگاهی از کاهش ادامه دار قیمت خودرو، منتظر کاهش بیشتر قیمت ها بوده و علاقه ای به خرید نشان نمی دهند. این موضوع را به وضوح می توان در مراکز خرید و فروش خودرو مانند چیتگر از نزدیک مشاهده کرد، جایی که بسیاری از فروشندگان حاضر هستند با ارائه تخفیف یا برخی موارد اضافی مانند قبول کردند هزینه کارشناسی و نقل و انتقال خریدار را ترغیب به خرید کنند.

در این بین معدود خریداری هم اگر در بازار باشد بیشتر دلال هایی هستند که از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و با نقدینگی خوبی که در اختیار دارند، معمولا با تخفیف های بسیار زیاد خودرو را از فروشندگانی که به اصطلاح پول لازم هستند می خرند.

از سوی دیگر سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران در صحبت هایی با اشاره به کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو در بازار پیش بینی کرده که تا پایان آذر ماه امسال، قیمت انواع خودروی داخلی در بازار 10 درصد دیگر کاهش پیدا کند.

قیمت داخلی ها

در بازار دیروز تهران، قیمت انواع خودروهای داخلی کاهش داشته و قیمت سمند ال ‌ایکس به ۱۷۰ میلیون، پژو ۴۰۵ به ۱۷۰ میلیون، تیبا ۲ به ۱۲۶ میلیون، پژو پارس به ۱۹۱ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ‌۲ به ۱۷۰ میلیون، ساینا به ۱۲۶ میلیون، تیبا صندوق دار به ۱۱۳ میلیون، پراید ۱۳۱ به ۹۷ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ‌۵ به ۲۴۲ میلیون، پژو 206 صندوق دار به ۲۴۰ میلیون، پژو 207 دنده‌ای به ۲۸۰ میلیون و پژو 207 اتومات به ۳۰۱ میلیون تومان رسیده است.

اوضاع مونتاژی ها چگونه است؟

کاهش قیمت اخیر خودرو در بازار تاثیر بسیار شدیدی روی بازار خودروهای مونتاژی گذاشته و در این بخش از بازار، کاهش قیمت ها بیشتر محسوس هستند. اوضاع به قدری خراب است که قیمت بازار برخی خودروهای مونتاژی، از قیمتی که کارخانه برای مدل های صفر کیلومتر خود تعیین کرده نیز پایین آمده است. در این بین، قیمت هایما اس 7 از ۹۵۰ میلیون به ۶۶۰ میلیون، قیمت سیتروئن ۳‌C مدل ٩۸ با کاهش ۳۰۰ میلیونی به ۸۱۰ میلیون، قیمت مزدا ۳ مدل ‌٩۸ با کاهش ۵۰۰ میلیونی به ۸۷۰ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۰۸ با کاهش تقریبا 400 میلیونی از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

از وارداتی ها چه خبر؟

به نظر در بازار هر چه رده های قیمتی بالا می روند، کاهش قیمت اخیر نیز شدیدتر می شود. به همین دلیل در بازار خودروهای وارداتی شاهد شدیدترین افت قیمت ها و برخی کاهش قیمت های میلیاردی بوده ایم. به عنوان مثال، در حالی که طی ماه های اخیر قیمت هیوندای سوناتا در بازار تا 1 میلیارد و 700 میلیون تومان هم بالا رفته بود، اکنون در بازار این خودرو قیمتی حدودا 1.3 میلیاردی دارد. افت قیمت هیوندای آزرا در این بین بسیار بیشتر و اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم، حدودا یک میلیارد تومان بوده است؛ به گونه ای که قیمت 3.1 میلیارد تومانی ماه های پیش این خودرو اکنون به 2.2 میلیارد تومان رسیده است.

از طرف دیگر هیوندای سانتافه که حتی به قیمت 3 میلیارد و 600 میلیون تومان هم اخیرا معامله شد، ولی امروز این خودرو با 2.5 میلیارد تومان هم خریدار ندارد. در بین خودروهای لوکس بازار مانند لکسوس و بی ام و نیز افت قیمت ها شدیدتر بوده و حتی به بالای 2 میلیارد تومان هم رسیده است.