وضعیت بازار خودرو در ایام پایانی سال برخلاف سال های گذشته و همین چند ماه اخیر اصلا خوب نیست. شیوع ویروس کرونا در سال اخیر از ورود مشتریان به این بازار جلوگیری کرد. علاوه بر این امسال هم روند نزولی قیمت ها که از آبان ماه آغاز شده است و تاکنون ثبات خود را حفظ کرده، شرایط بازار را به کلی تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که هیچ مشتری دیگر در بازار پیدا نمی شود.

همچنین در طول دو هفته اخیر با وجود آرامش نسبی، دیگر خبری از نوسانات روزانه و بازار پرهیجان نیست؛ این آرامش به این دلیل ایجاد شده است که نرخ ارز طی این مدت ثابت مانده و تنها 500 تومان نوسان داشته است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که بازار خودرو برخلاف سال های گذشته در روزهای پایانی سال 99 در رکود شدیدی به سر می برد و هم اکنون کارشناسان عقیده دارند تنها مشتریان واقعی که نیاز به خرید فوری خودرو دارد، در بازار حضور پیدا می کنند.

بنابراین با این تفاسیر میتوان متوجه شد که دیگر خودرو جنبه سرمایه ای خود را از دست داده است. هرچند خرید خودرو در پایان سال به دلیل سال ساخت آن توجیه اقتصادی ندارد.

در این وضعیت کارشناسان بازار عقیده دارند که حضور دلالان در بازار خودرو بسیار کمرنگ شده و به دلیل جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه های خود به دیگر بازار ها کوچ کرده اند.

در واقع می توان گفت که دیگر بازار خودرو جذابیتی برای دلالان ندارد و هم اکنون حضور فروشنده ها در بازار بیش از خریدار ها به چشم می خورد. وضعیت بازار خودروهای خارجی نیز چندان جالب نیست و همانند بازار خودروهای داخلی در رکود به سر می برد و خرید و فروشی در آن انجام نمی گیرد.

خودروهای تولید داخل با کاهش نزدیک به 15 تا 20 درصدی قیمت خودرو نسبت به گذشته در بازه قیمتی 110 تا 400 میلیون تومان مشتری دارند و در این بخش هم خرید و فروش بسیار کم است. این در وضعیتی است که کارشناسان عقیده دارند خودروهای تا حدود 30 درصد هم کاهش قیمت داشته اند؛ اما با وجود کاهش 30 درصدی باز هم مشتری ندارند.

همچنین فعالان بازار خودرو پیش بینی می کنند که این روند در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ اما با توجه به این که اقتصاد کشور چندان قابل پیش بینی نیست نمی توان بر این باور به شکل دقیق و کامل صحه گذاشت.

همچنین با توجه به این که بازار خودرو تابع عرضه و تقاضا است اگر روند تولید و عرضه توسط خودروسازان مطرح کشور افزایش یابد  شاهد کتهش تقاضای خواهیم بود که این امر موجب رقابتی شدن بازار خواهد شد.