سوییچ به عنوان نخستین پلت فرم هوشمند و تخصصی فعال در حوزه خرید و فروش خودرو با خدمات ویژه، روز گذشته بیستم خرداد ماه 1398 در حاشیه نمایشگاه اینوتکس 2019 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران رونمایی شد. لازم به ذکر است مراسم رونمایی سوییچ طی یک نشست خبری در اینوتکس 2019 با حضور محمد مهدی کاشف مدیرعامل سوییچ، میثم شفیق رئیس هیئت مدیره سوییچ و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های مختلف برگزار شد.

در ابتدای جلسه، میثم شفیق، رییس هیئت مدیره سوییچ درباره علل شکل‌گیری این استارت‌آپ گفت:

 ما به واسطه تجربیاتی که به واسطه سال‌های فعالیت در واردات خودرو در پارسا موتور سامان داشتیم، از مشکلاتی که افراد طی فرآیند معامله خودرو با آن روبرو هستند، مطلع می‌شدیم. متاسفانه در فضای سنتی، معاملات خودرو همیشه به شکل شفاف و منصفانه اتفاق نمی‌افتند. علاوه بر این همواره خریداران و فروشندگان با مشکلات حقوقی و حتی مسائل امنیتی مربوط به معامله خودرو درگیر هستند. یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران، نگرانی درباره پنهان کردن مشکلات فنی خودرو، مثل کارکرد واقعی خودرو، صحت و سلامت بدنه و … است.

میثم شفیق در ادامه صحبت‌های خود افزود: «علاوه بر همه این موارد باید به فضای مبهم در بازار خودرو و عدم وجود شفافیت در آن به طور سنتی هم اشاره کرد. متاسفانه به دلیل شرایط بازار حتی پلتفرم‌های موجود هم نتوانستند بازار آشفته خودرو را کنترل کنند و البته چنین رسالتی هم نداشتند. برخورد با تاثیرات همه این چالش‌ها ما را مصمم کرد تا راه ‌چاره‌ای برای امن شدن و آسان شدن فرآیند معامله خودرو برای هر دو طرف فروشنده و خریدار فراهم کنیم.» به اعتقاد شفیق حذف واسطه‌ها باعث می‌شود علاوه بر کشف قیمت واقعی، از تلاطم و بحران در بازار خودرو که در ماه‌های اخیر با آن روبرو بودیم، جلوگیری شود.

نشست خبری رونمایی سوئیچ

رئیس هیئت مدیره سوییچ همچنین در صحبت‌های خود با بر شمردن مشکلاتی که حضور واسطه‌ها در بازار خودرو ایجاد کرده‌اند اشاره کرد که تلاش پلت فرم‌های دیگر برای حذف واسطه‌ها با شکست مواجه شده و بعضاً، خود بستری برای حضور گسترده‌تر دلالان و واسطه‌ها در این بازار شده‌اند. به اعتقاد شفیق، مواردی مانند خرید و فروش سخت به علت مشکل عدم آشنایی مردم با مسائل فنی و حقوقی خودرو و مشکلات مرتبط با سند و نقل و انتقال آن از جمله مشکلات دیگر این حوزه هستند.

میثم شفیق در ادامه صحبت خود به صورت تلویحی راهکارهایی که سوییچ می‌تواند برای حل این مشکلات در اختیار خریداران و فروشندگان را ارائه کارشناسی فنی، بدنه، قیمت و روال حقوقی، ارائه یک نظام جامع برای معامله بدون واسطه خریدار و فروشنده و تلاش برای حذف سفته بازی و ایجاد بحران در بازار خودرو اعلام کرد.

سوییچ راهکاری جامع برای حل و فصل مشکلات بازار خودرو

در ادامه جلسه، دکتر محمد مهدی کاشف، مدیرعامل سوییچ با تاکید بر این که خودرو باید کالایی مصرفی و نه سرمایه‌ای باشد به صحبت در مورد مشکلات متعددی که گریبان بازار خودرو را گرفته‌اند پرداخت. به اعتقاد وی، سوییچ می‌تواند راهکاری جامع و مؤثر برای حل مشکلات بازار خودرو باشد. وی در این مورد می‌گوید: «حذف واسطه‌ها، شفافیت قیمت‌ها و ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی از مزایای اصلی پلتفرم دیجیتال سوییچ است. او ادامه داد: «مهم‌ترین دستاورد سوییچ، ایجاد یک بستر سالم و شفاف برای خریداران و فروشندگان نهایی است تا بدون حضور عوامل برهم زننده بازار در فضایی امن و کاملاً شفاف معامله کنند.»

نشست خبری رونمایی سوئیچ

به باور دکتر کاشف، سوییچ که خود حاصل تحول دیجیتال یک شرکت فعال در حوزه خودرو با سابقه 15 ساله محسوب می‌شود به کمک فناوری اطلاعات و به عنوان یک سولوشن و راه حل، به دنبال رفع مشکلات بازار خودرو است. مدیرعامل سوییچ همچنین با اشاره به خدمات ارائه شده توسط سوییچ از جمله کارشناسی خودرو در محل مشتری، صدور گواهی فنی، کارشناسی قیمت، عکاسی کامل از خودرو و چندین مورد دیگر، اعلام کرد که سوییچ نیاز به حضور متعدد فروشنده در مراحل مختلف فروش یک خودرو را برطرف کرده و به طور کلی، فروشنده یک بار و صرفاً هنگام انتقال سند بایستی حضور داشته باشد.

دکتر کاشف در ادامه صحبت‌های خود افزود: «سوییچ در مرحله اول خدمات خود را در شهر بزرگ تهران و خرید و فروش اتومبیل‌های متوسط به بالای بازار که بیشتر محصول برندهای شناخته شده صنعت خودروسازی جهان هستند؛ متمرکز کرده است.» کاشف همچنین تاکید کرد: «سعی کرده‌ایم با ایجاد بستری هوشمند پیوندی میان تجربیات خود در بازار خودرو، نیازهای مصرف‌کننده ایرانی و تکنولوژی ایجاد کنیم.»

سوییچ برای نخستین بار این امکان را فراهم کرده است تا کارشناسانی متخصص از ابتدا تا پایان مراحل انتخاب، بازبینی، معامله و حتی تعویض پلاک و ثبت سند در کنار کاربران سوییچ باشند. این پلت فرم همچنین با بهره‌مندی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌تواند مشکلات بزرگی از جمله هرج و مرج و عدم شفافیت در بازار خودرو را تا حد زیادی کنترل کند. سوییچ همچنین برای اولین بار در میان پلت فرم‌های خرید و فروش خودروی ایرانی امکان قیمت دهی از سوی مشتری برای خرید خودرو را به صورت آنلاین فراهم کرده است. دکتر کاشف در این باره این گونه توضیح می‌دهد: «اپلیکیشن سوییچ این امکان را به خریدار و فروشنده می‌دهد تا بتوانند قیمت خودرو را کاملاً به صورت آنلاین به قیمت واقعی بازار که متأثر از نظام عرضه و تقاضاست؛ خریداری کرده یا بفروشد.»

نشست خبری رونمایی سوئیچ

سوییچ، به عنوان یک پلت فرم خرید و فروش هوشمند خودرو با خدمات ویژه به خریدار و فروشنده، از اواخر سال 1397 کار خود را با تکیه بر تجربه 15 ساله شرکت پارسا موتور سامان شروع کرده و امیدوار است بتواند با وب سایت و اپلیکیشن خود به کاربران برای خرید یا فروش خودرو در سریع‌ترین زمان ممکن کمک کند.