فولکس واگن و اشکودا شاید تصاویر تیزری از هاچ بک‌های قدرتمند جدید خود منتشر کرده‌اند، ولی این سئات می‌باشد که به صورت رسمی از خودروی جدید خود به نام کوپرا لئون مدل 2021 رونمایی کرده است. بعد از سه نسل، خودروی لئون دیگر لوگوی سئات را روی خود ندارد و اکنون، تحت برند تازه تأسیس کوپرا وارد بازار خواهد شد.

درست مانند نسل‌های قبلی خود، کوپرا لئون قرار است در قالب یک مدل هاچ بک و یک مدل استیشن به نام اسپرت تورر روانه بازار شود. ولی برخلاف لئون‌های قبلی، نسل جدید این خودرو قرار است یک نسخه پلاگین هیبریدی نیز داشته باشد. نسخه پلاگین هیبریدی کوپرا لئون مدل 2021 به یک موتور بنزینی 1.4 لیتری توربو و یک موتور الکتریکی مجهز بوده و خروجی کلی آن برابر با 242 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور خواهد بود.

هر دو بادی استایل این خودرو نسخه پلاگین هیبریدی را با ظرفیت پیمایش الکتریکی 60 کیلومتری مطابق چرخه WLTP قرار است داشته باشند. با تمام شدن شارژ باتری، از طریق یک پریز معمولی ظرف شش ساعت می‌توانید آن را شارژ کنید، ولی در صورت استفاده از Wallbox این زمان می‌تواند به 3.5 ساعت کاهش پیدا کند.

لئون با یک پیشرانه 2 لیتری TSI نیز قرار است عرضه شود که همین میزان قدرت ولی گشتاوری کم‌تر معادل 370 نیوتن متر دارد. در مدل هاچ بک، ارزان‌ترین نسخه همان مدل مجهز به این پیشرانه است. در صورت نیاز به فضای بار بیشتر می‌توانید کوپرا لئون مدل 2021 استیشن را با همین پیشرانه سفارش بدهید.

آیا به دنبال پرفورمنس قوی‌تر هستید؟ کوپرا یک نسخه قدرتمند از مدل هاچ بک و استیشن لئون را با 296 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور نیز قصد دارد وارد بازار کند. این مدل‌های دیفرانسیل جلو به یک دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی مجهز شده‌اند که توزیع قدرت به چرخ ها را می‌تواند بسته به زاویه فرمان و دیگر فاکتورها بهینه سازی کند.

صبر کنید، هنوز تمام نشده! مدل پرچم دار کوپرا لئون اسپرت تورر با سیستم دو دیفرانسیل نیز هست که خروجی‌هایی برابر با 306 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. در حالی که شرکت هنوز مشخصات پرفورمنس مدل‌های ضعیف‌تر کوپرا لئون مدل 2021 را منتشر نکرده، ولی ما می دانیم که مدل پرچم دار آن صفر تا صد را می‌تواند زیر 5 ثانیه پر کرده و حداکثر سرعتی محدود شده روی 250 کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.

تنها خبر بد در مورد نسل جدید لئون این که شرکت قصد عرضه آن با گیربکس دنده دستی را ندارد. تمامی نسخه‌ها و مدل‌های این خودرو با یک گیربکس دو کلاچه اتومات با تکنولوژی Shift by Wire استفاده خواهند کرد. قبلاً این گیربکس را روی نسل جدید گلف و اکتاویا دیده بودیم.

در مقایسه با مدل استاندارد لئون، مدل اسپرت تورر 25 میلی متر کاهش ارتفاع در اکسل جلو و 20 میلی متر دیگر در اکسل عقب داشته تا با کاهش مرکز ثقل هندلینگ خودرو بهتر شود. در صورت خرید مدل پایه 241 اسب بخاری این خودرو، کوپرا لئون مدل 2021 به رینگ‌های 18 اینچی مجهز خواهد بود و دیگر مدل‌ها همه رینگ‌های 19 اینچ دارند. تمامی شش طراحی مختلف رینگ‌های قابل انتخاب برای آن به ترمزهای برمبو 370 میلی متری مجهز هستند.

از سه ماهه پایانی سال 2020 شرکت کوپرا قصد دارد نسل جدید لئون را وارد بازار کند.