اگر به یاد داشته باشید، اواخر سال پیش بود که مدیران سایپا با حضور در حیاط ساختمان هیئت دولت، در حضور رئیس جمهور و برخی وزرا کراس اور جدید خود را برای اولین بار به آن ها نشان داد. اکنون بعد از گذشت حدودا شش ماه، روز 16 مرداد ماه طی مراسمی خودروی کراس اور سایپا به صورت رسمی توسط این شرکت رونمایی شد. در مراسم رونمایی کراس اور سایپا دو خودرو ساینا اس به عنوان فیس لیفت ساینا و کوییک اس به عنوان فیس لیفت کوییک نیز معرفی شدند.

این خودرو که در واقع اولین کراس اور ایرانی نیز شناخته می شود هنوز نام رسمی اش مشخص نیست و طبق اعلام شرکت سایپا، طبق برنامه از اواخر سال جاری وارد خطوط تولید شرکت خواهد شد. با این اوصاف می توان انتظار شروع پیش فروش آن از نیمه دوم سال و آغاز تحویل نخستین نمونه ها در سال 1400 را می توانیم داشته باشیم. از نظر مشخصات فنی و آپشن ها کراس اور سایپا شباهت زیادی به سدان سایپا شاهین دارد و می تواند انتظار عرضه آن در همان تیپ های شاهین نیز را داریم.

شرکت می گوید روی کراس اور جدید خود از همان پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو شاهین با 110 اسب بخار قدرت استفاده کرده و می توان انتظار نصب گیربکس 5 دنده شاهین را نیز می توان روی این خودرو داشت. طبق اعلام شرکت، از سال آتی نسخه اتومات این خودرو با گیربکس شش دنده نیز روانه بازار خواهد شد.

کابین کراس اور سایپا

امکانات و تجهیزات کراس اور سایپا

خودروی جدید شرکت سایپا با از نظر تجهیزات و امکانات قرار است یکی از بهترین خودروهای شرکت باشد، گرچه هنوز لیست نهایی این تجهیزات اعلام نشده، ولی می توانیم انتظار مواردی شامل ایربگ های جانبی و پرده ای، کروز کنترل و سیستم محدود کننده سرعت، سیستم تهویه مطبوع اتومات، آینه های جانبی برقی و تاشو، سنسور پارک و دوربین دید عقب، دی لایت و اتو لایت و سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای را داشته باشیم.

از طرفی دیگر این خودرو به سان روف نیز مجهز بوده و چهار چرخ آن هم ترمز دیسکی دارد که ترمزهای جلو از نوع خنک شونده بوده و از رینگ های 16 و 17 اینچی آلومینیومی نیز بهره خواهد برد.