دو شرکت هیوندای و اوبر یک پروژه همکاری مشترک برای طراحی و ساخت مجموعه‌ای از تاکسی‌های هوایی اوبر شروع کرده‌اند که قرار است در شبکه اشتراک سفر هوایی این شرکت که در آینده ایجاد خواهد شد مورد استفاده قرار بگیرند. در همین راستا  از نخستین خودروی پرنده هیوندای و اوبر در نمایشگاه CES امسال رونمای شده است.

این موضوع به صورت رسمی در نمایشگاه CES 2020 که در لاس وگاس آمریکا برگزار می‌شود اعلام شده است. در این پروژه مشترک هیوندای مسئولیت تولید و استقرار خودروهای پرنده را بر عهده خواهد داشت و از سویی دیگر، اوبر قرار است خدمات پشتیبانی هوایی، ارتباطات با حمل و نقل زمینی و مدیریت ارتباط با مشتریان را از طریق یک شبکه اشتراک سفر هوایی انجام دهد. هیوندای اولین شرکت خودروسازی است که به عنوان یک همکاری به تیم Uber Elevate می‌پیوندد.

جایوون شین، مدیر ارشد و رئیس شاخه حمل و نقل هوایی هیوندای (UAM) در این باره گفته:

تصور ما از حمل و نقل هوایی شهری کانسپت حمل و نقل شهری را متحول خواهد کرد. ما انتظار داریم UAM به جوامع شهری زندگی بخشیده و وقت آزاد بیشتری برای مردم ایجاد کند. ما اطمینان داریم Uber Elevate شریکی مناسب برای آماده سازی این محصول خلاقانه برای مشتریان است.

هیوندای در حال حاضر یک خودروی پرنده شخصی (PAV) با همکاری اوبر به نام S-A1 طراحی کرده است که از پروسه‌های طراحی خلاقانه برای نشست و برخاست عمودی بهینه استفاده می‌کند. خودروی پرنده S-A1 که اکنون در نمایشگاه CES حضور دارد، یک مدل تمام الکتریکی بوده که برای پرواز تا سرعت 290 کیلومتر بر ساعت و تا ارتفاع 300 تا 600 متر طراحی شده و ظرفیت پیمایشی تا 96 کیلومتر دارد.

خودروی پرنده هیوندای و اوبر در لاس وگاس

این خودروساز کره‌ای می‌گوید کنترل مدل‌های اولیه S-A1 در اختیار انسان است، ولی در طول زمان این مدل کاملاً خودران خواهد شد. خودروی پرنده S-A1 ظرفیت 4 سرنشین داشته و به پره‌های کوچک زیادی مجهز شده تا در مقایسه با هلیکوپترها، صدای کم‌تری تولید کند.

اریک الیسون، رئیس Uber Elevate در این مورد می‌گوید:

هیوندای اولین شریک خودرویی ما با تجربه تولید خودروهای سواری در مقیاسی جهانی است. ما اعتقاد داریم هیوندای پتانسیل ساخت خودروهای پرنده اوبر در تیراژ بسیار بالا داشته و می‌تواند خودروهای پرنده با کیفیت بسیار بالا و ایمنی فوق العاده خوب برای ما بسازد. ترکیب قدرت تولید هیوندای و پلت فرم تکنولوژی اوبر قطعاً یک قدم رو به جلوی بزرگ برای راه اندازی شبکه تاکسی هوایی اوبر در سال‌های آتی محسوب می‌شود.