روز جمعه از اولین خودروی ملی ترکیه که صفر تا صد آن داخل این کشور طراحی و ساخته شده رونمایی شد. ظاهراً ترک‌ها قصد دارند سالانه 175 هزار دستگاه از این خودروی الکتریکی با یک سرمایه گذاری 3.7 میلیارد دلاری 13 ساله تولید کنند.

این پروژه یکی از اهداف بلندمدت رجب طیب اردوغان، ریاست جمهوری ترکیه و همچنین حزب حاکم ترکیه (عدالت و توسعه) بوده است. در واقع دولت ترکیه همیشه می‌خواسته با رونمایی از این خودرو نشان دهد که اقتصاد این کشور با چه سرعتی در حال رشد است. اردوغان در جشن رونمایی این خودرو گفته نه تنها آن‌ها قصد دارند خودروی ملی تمام الکتریکی خود را داخل خاک ترکیه بفروشند، بلکه می‌خواهند با صادر کردن آن، این خودرو را به یک برند جهانی تبدیل نمایند. ظاهراً ترک‌ها می‌خواهند صادرات نخستین خودروی ملی خود را ابتدا از اروپا آغاز کنند.

اردوغان در صحبت‌های خود با اشاره به شکست‌هایی که کشور ترکیه در مسیر طراحی خودروی ملی داشت گفته:

ما امروز همه با هم در حال تماشای به واقعیت رسیدن رویای 60 ساله ترکیه هستیم. زمانی که ما این خودرو را در خیابان‌های سراسر دنیا ببینیم به هدف نهایی خود رسیده‌ایم.

بعد از سخنرانی اردوغان در مراسم مذکور یک شاسی بلند قرمز در کنار یک سدان خاکستری با لوگوی TOGG روی استیج آمدند. TOGG نام کنسرسیومی است که این خودروها را می‌سازد. اردوغان زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکتریکی را تا سال 2022 در سراسر ترکیه آماده خواهد کرد. ترکیه در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های خودرو به اروپا محسوب می‌شود و مدل‌های مختلف برندهایی مانند فورد، فیات، کرایسلر، رنو، تویوتا و هیوندای داخل خاک این کشور تولید می‌شوند.

رجب طیب اردوغان در مراسم رونمایی خودروی ملی ترکیه‌

این پروژه جدید که در ماه اکتبر راه اندازی شد، حمایت‌های مختلفی دولتی مانند معافیت مالیاتی را دارد و طبق اعلام رجب طیب اردوغان در روزنامه رسمی ترکیه، خط تولید آن به زودی قرار است در شهر بورسا در شمال غرب ترکیه، که قطب خودرویی این کشور محسوب می‌گردد راه اندازی شود. در بیانیه دولت ترکیه آمده که پنج مدل مختلف روی این پلت فرم تولید خواهند شد و دولت این کشور قول خرید 30 هزار دستگاه تا سال 2035 را داده است. اردوغان نخستین بار در نوامبر 2017 قول ساخت خودروی ملی ترکیه را تا سال 2021 داده بود.

کنسرسیوم سازنده این خودرو با نام Turkey’s Automobile Initiative Group (TOGG) در اواسط سال 2018 با گردهمایی پنج گروه مختلف شامل گروه آنادولو، BMC، گروه Kok، ترک سل و هولدینگ زورلو به عنوان شرکت مادر کمپانی وستل تشکیل شده است. مدیرعامل این کنسرسیوم گورجان کاراکاس مدیرعامل اسبق بوش و مدیر اجرایی آن سرجیو روکا، مدیر ارشد جنرال موتورز کره جنوبی هستند. تولید انبوه این خودرو از سال 2022 ابتدا با مدل‌های کراس اور شروع خواهد شد.

ماه اکتبر، فولکس واگن گفته بود تصمیم نهایی خود در مورد ساخت یک خط تولید جدید در ترکیه را به دلیل فعالیت‌های نظامی ارتش این کشور در سوریه به تعویق خواهد انداخت.