ساعاتی پیش و پس از پایان جلسه امروز هیئت دولت، حسن روحانی با همراهی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا و فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو از 4 خودروی جدید ایرانی که محصول ایران خودرو و سایپا هستند بازدید کرد.

4 خودروی جدید رونمایی شده امروز شامل خودروی پروژه K132 و دنا پلاس توربو اتوماتیک از شرکت ایران خودرو و پروژه خودروی سدان و کراس اور مبتنی بر مگا پلت فرم ایرانی SP100 سایپا می‌شود. لازم به ذکر است این خودروهای سایپا قرار است تا پایان سال 1399 وارد بازار شوند.

سدان جدید سایپا با پیشرانه توربوشارژ قرار است در تریم های مختلفی وارد بازار شود و از جدیدترین امکانات، تجهیزات و آپشن های روز بهره خواهد برد. از سوی دیگر کراس اور سایپا که ظاهرا نام آن سایپا کراس کانتری می باشد با تکیه بر توان و دانش فنی متخصصان ایرانی طراحی شده و به عنوان اولین مدل شاسی بلند ایرانی با ظاهری مدرن و امکاناتی در سطح جهانی، از سال جدید بعد از رسیدن به تولید انبوه وارد بازار خواهد شد.

سدان جدید ایران خودرو که در حال حاضر با نام کد K132 شناخته می‌شود از سوی دیگر یک مدل سگمنت C بوده و مطابق آن چه با توجه به طراحی کناری، الگوی درها، طراحی کاپوت و شیشه‌ها به نظر می‌رسد، مبتنی بر پلت فرم PF1 گروه پژو سیتروئن طراحی و ساخته شده است. بعد از توافق برجام و تأسیس شرکت ایکاپ، پژو سیتروئن مجوز استفاده از پلت فرم PF1 را به ایران خودرو داده بود. جالب است بدانید خودروی پژو 301 که به زودی وارد خطوط تولید ایران خودرو خواهد شد مبتنی بر همین پلیت فرم می‌باشد.

حسن روحانی و اسحاق جهانگیری

از نظر ظاهری نیز سدان جدید ایران خودرو شباهت بسیار زیادی به پژو 301 دارد. به احتمال زیاد ایران خودرویی‌ها این سدان جدید را با یکی از پیشرانه‌های فعلی خود شامل EF7 پلاس، TC7 پلاس یا EC5 روانه بازار کنند. طبق برخی شنیده‌ها این سدان از تابستان سال آتی وارد خط تولید شرکت خواهد شد.

رضا رحمانی، وزیر صمت در حاشیه این اتفاق در جمع خبرنگاران گفته:

اقدامات لازم برای پیش فروش این چهار مدل انجام شده و به زودی پیش فروش آن‌ها قرار است شروع شود. این خودروهای جدید 90 درصد داخلی هستند و تنها بخش کوچکی از قطعات آن‌ها از خارج تأمین می‌گردد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده برای داخلی سازی آن‌ها، انتظار می‌رود طی سال‌های آینده کاملاً ایرانی شوند. این خودروها با استانداردهای جدید جهانی مطابقت داشته و مصرف بنزین آنها نسبت به مدل‌های فعلی به مراتب کمتر است.

به زودی در مطالبی جداگانه اطلاعات کاملاً بیشتر و دقیق‌تری در مورد محصولات جدید دو شرکت ایران خودرو و سایپا در مجله سوییچ منتشر خواهیم کرد.