خودروی آئودی A3 اسپرت بک بالاخره با تغییراتی بسیار در طراحی بدنه و کابینی متفاوت که برخی می گویند در طراحی اتاق از لامبورگینی الهام گرفته شده وارد نسل چهارم خودرو شده است. نسل جدید آئودی A3 اسپرت بک مدل 2021 در حالی معرفی شده که دیگر خبری از مدل سه در آن به دلیل فروش کم در بازار نخواهد بود. به احتمال زیاد امسال آئودی مدل سدان آن را نیز معرفی خواهد کرد، ولی در حال حاضر شرکت روی مدل هاچ بک آن تمرکز کرده است.

گرچه در کمپین تیزرهای این خودرو پیش نمایشی از مدل قدرتمند S3 را هم دیده بودیم، در حال حاضر فقط مدل استاندارد آن رونمایی شده است. این خودرو به عنوان رقیب جدی مرسدس A کلاس سه سانتی طول و عرض بیشتری در مقایسه با مدل قبلی خود دارد و طول بین دو محورش همان 2.64 متر باقی مانده و ضریب درگ آن 0.28 است. ظرفیت بار خودرو در حالت عادی 380 لیتر بوده و در صورت خواباندن ردیف عقب صندلی‌ها می‌توانید آن را به 1200 لیتر افزایش دهید. از این نظر خودرو با بی ام و سری 1 برابری می‌کند.

تقریباً مانند تمامی محصولات گروه فولکس واگن، طراحی بدنه خودرو در مقایسه با مدل قبلی خود تغییرات زیادی داشته و طراحی هوشمندانه چراغ‌های جلو و عقب به خوبی با زبان طراحی جدید آئودی هم خوانی دارد. نکته جالب این که چراغ‌های روشنایی روز خودرو بسته به مدل (S لاین، S3 یا RS3) متفاوت خواهند بود و خریداران می‌توانند با پرداخت پول بیشتر چراغ‌های جلوی LED ماتریسی را سفارش بدهند که این روزها در سگمنت خودروهای کامپکت بسیار محبوب شده است.

نمای عقب آئودی A3 اسپرت بک مدل 2021

آئودی A3 اسپرت بک مدل 2021 با داشتن باربند ظاهری شبیه به یک مدل استیشن کوچک دارد. البته اگر علاقه به خرید یک خودروی استیشن مبتنی بر پلت فرم MQB داشته باشید گزینه‌هایی مانند گلف، لئون یا اکتاویا پیش روی شما وجود خواهند داشت. مدل پایه این خودرو به رینگ‌های 16 اینچ مجهز شده، ولی آپشن رینگ‌های بزرگ‌تر 19 اینچی آلیاژی هم برای آن وجود دارد. با سفارش یک آپشن ویژه سیستم تعلیق می‌توانید ارتفاع خودرو را 10 میلی متر کاهش بدهید. در صورت انتخاب سیستم تعلیق اسپرت ارتفاع سواری خودرو 15 میلی متر کاهش پیدا می‌کند و خودرو در نتیجه، هندلینگ چابک‌تری داشته و سواری بهتری را تجربه خواهید کرد.

در حالی که طراحی بدنه کسی را سورپرایز نمی‌کند، ولی طراحی کابین دست خوش تغییرات زیادی شده و شاهد یک داشبورد زاویه دار با یک صفحه کیلومتر و آمپرهای دیجیتال 10.25 سانتی هستیم. سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو نیز به روز شده و از یک صفحه نمایش 10.1 اینچی روی کنسول مرکزی بهره می‌برد.

نسل جدید آئودی A3 اسپرت بک مدل 2021 صفحه نمایش لمسی دوم برای کنترل تهویه مطبوع مانند مدل‌های دیگر شرکت ندارد. خودرو به دکمه‌هایی عادی زیر سیستم اطلاعات سرگرمی مجهز شده که به کمک آن‌ها می‌توانید به اکثر قابلیت‌های اصلی خودرو دسترسی داشته باشید.

مانند دیگر پسرعموهای MQB خود، آئودی A3 به تکنولوژی Shift by Wire مجهز شده که به دلیل عدم وجود ارتباط مکانیکی بین دسته دنده و گیربکس، فضای بین صندلی‌ها را به میزان زیادی خالی می‌کند.

پیشرانه‌های عرضه شده برای این خودرو همان پیشرانه‌های موجود روی محصولات اخیر MQB هستند. در مدل استاندارد خودرو به یک موتور 1.5 لیتری بنزینی توربو مجهز شده و یک نسخه هیبریدی ملایم نیز با همین پیشرانه وجود دارد. هر دو 150 اسب بخار قدرت دارند و امکان سفارش آئودی A3 اسپرت بک مدل 2021 با یک پیشرانه کوچک‌تر سه سیلندر یک لیتری 110 اسب بخاری نیز هست. اگر طرفدار پیشرانه‌های دیزلی باشید، می‌توانید موتور 2 لیتری TDI را در دو نسخه 116 و 150 اسب بخاری سفارش بدهید. خریداران خودرو امکان انتخاب بین یک گیربکس شش دنده دستی یا هفت دنده اتومات دو کلاچه را خواهند داشت، ولی مدل هیبریدی فقط با گیربکس S Tronic قابل سفارش خواهد بود.

در ابتدا، آئودی A3 فقط در نسخه دیفرانسیل جلو وارد بازار خواهد شد، ولی بعدها شرکت قصد عرضه مدل‌های کواترو را نیز دارد. شرکت بعدها پیشرانه‌های دیگری از جمله 2.5 لیتری 5 سیلندر 400 اسب بخاری برای مدل RS3 را نیز عرضه خواهد کرد. شرکت دو نسخه پلاگین هیبریدی با همان پیشرانه استفاده شده روی گلف الکتریکی سازی شده (موتور 1.4 TSI + موتور الکتریکی + گیربکس شش دنده DSG) را بعداً روانه بازار خواهد کرد که ظرفیت پیمایش الکتریکی مناسب استفاده شهری دارند.

ثبت سفارش این خودرو در آلمان شروع شده و از ماه مه، تحویل نمونه‌های اولیه آغاز خواهد شد.