اخیراً در اینترنت اسنادی مربوط به سایپا منتشر شده که نشان می‌دهد قیمت تمام شده پراید برای این شرکت 28 میلیون تومان می‌باشد. همین موضوع سروصدای زیادی طی چند روز اخیر به پا کرده و اکنون، سایپا می‌گوید پراید 28 میلیون تومانی بدون احتساب هزینه‌های غیر تولیدی محاسبه شده است.

شرکت سایپا در جدیدترین گزارش ماهانه تولید و فروش منتهی به ۳۱ شهریور ماه سال 1398، گفته که تولید یک گروه خودرویی خود را متوقف کرده و در ازای آن تولید و فروش یک خودروی دیگرش را افزایش داده است. مثلاً پراید از جمله خودروهایی می‌باشد که سایپا میزان تولیدش را در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داده است. عده‌ای از فعالان بازار علت و دلیل این افزایش تیراژ پراید را توقف خط تولید آن در سال‌های آتی می‌دانند. البته عده دیگری از کارشناسان هم اعتقاد دارند هدف از افزایش تولید پراید اجرای تعهدات خودروسازان به مردم است.

داستان افزایش تولید و فروش پراید ۲۸ میلیون تومانی چیست؟

گزارش‌ها حاکی از این است که تولید و فروش خودروی پراید در شهریور ماه امسال بیشتر شده است. گروه خودروسازی سایپا با نزدیک شدن به ماه‌های انتهایی سال و نیز به اتمام رسیدن مهلت تولید خودروی پراید، اقدام به افزایش ۲۳٫۵ درصدی تیراژ این خودرو کرده و تولید آن را از ۱۴۱۹۹ دستگاه در مرداد ماه، به ۱۷, ۵۳۹ دستگاه در شهریور رسانده است. در عین حال تعداد فروش خودروی پراید هم با رشدی ۱۵٫۴ درصدی، از ۲۳۹۵۹ دستگاه در مرداد ماه، به ۲۷۶۶۹ دستگاه افزایش یافته است.

پراید 28 میلیون تومانی

در مجموع طی مرداد امسال سایپا با فروش هر خودروی پراید به ارزش ۲۸ میلیون تومان بیش از ۷۷۴ میلیارد تومان درآمد داشته است. در طول نیمه اول امسال هم بیش از ۹۵ هزار دستگاه پراید با ارزش متوسط ۲۵٫۳ میلیون تومان فروخته شده و از این محل سایپا بیش از ۲٫۴ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. طبق اطلاعات ارائه شده به بورس، «خساپا» هر دستگاه پراید خود را با قیمت ۲۸ میلیون تومان به فروش رسانده و در مجموع ۷۷۴ میلیارد تومان درآمد از این خودرو کسب کرده است.

معمای تولید پراید ۲۸ میلیون تومانی چیست؟

سایپا درباره شائبه‌های مطرح شده فروش پراید ۲۸ میلیون تومانی می‌گوید آن چه در سایت کدال مبنی بر صورت مالی قیمت تمام شده پراید مطرح شده مربوط به عرضه این خودرو بدون احتساب هزینه‌های غیرتولیدی است. با توجه به نحوه فروش خودروسازان که بر اساس دو مبنا انجام می‌شود (فروش فوری – پیش فروش) هنوز شرکت‌های خودروسازی در حال تهیه و تولید تعهدات قبلی خود به مردم هستند.

این بدین معنی است که هنوز پرایدهایی در انبارها هستند که مردم آنها را به قیمت ۲۲ میلیون تومان پیش خرید کرده‌اند اما به دلیل چالش‌های اخیر و کمبود مواد اولیه این خودرو به دست مردم نرسیده است. از این رو میانگین قیمت پراید با نرخ نهایی ۲۸ میلیون تومان به مردم عرضه می‌شود.

البته در حین تولید پراید باید به موضوع هزینه‌های غیر تولیدی یا غیرکارخانه‌ای هم توجه شود. آن چه مشخص است پراید 28 میلیون تومانی بدون احتساب هزینه‌هایی همچون بیمه، عوارض، مالیات، شماره‌گذاری و برخی موارد دیگر است. به عبارت دیگر قیمت نهایی پراید با قیمت ۳۷ میلیون تومان با احتساب پول بیمه، مالیات و شماره‌گذاری است. هر یک از این منابع اخذ شده به حساب سازمان‌های مربوطه یعنی بیمه، سازمان امور مالیاتی و نیروی انتظامی واریز می‌شوند.