تقریباً یک ماه پیش بود که اخباری در زمینه برنامه خودروسازهای بزرگ کشور برای تولید خودروهای دیزلی در محافل خودرویی ایران منتشر شد. ظاهراً واحد تحقیق و توسعه شرکت ایران خودرو از حدوداً 10 سال پیش تحقیقاتی در زمینه ساخت و تولید پیشرانه‌های دیزلی انجام داده و آن طور که شنیده می‌شود، در این بخش سرمایه گذاری کلان 50 میلیون یورویی هم داشته است. اما ظاهراً در این مسیر، سازمان حفاظت از محیط زیست ایران مخالفتی جدی با این موضوع دارد.

مخالفت جدی سازمان حفاظت از محیط زیست

مدتی بعد از انتشار خبر برنامه ایران خودرو برای ساخت خودروهای دیزلی بود که اخباری مبنی بر مخالفت سازمان حفاظت از محیط زیست در این باره منتشر شد. عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران با تأیید این که سازمان در حال بررسی درخواست مجوز برای تولید خودروهای دیزلی است، گفته بود که سازمان حفاظت از محیط زیست به صورت جدی با موضوع ورود پیشرانه‌های دیزلی به ناوگان خودروهای سواری مخالف است.

آلایندگی خودروهای دیزلی

علت این مخالفت با خودروهای دیزلی چیست؟

در این باره، امروز مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران اعلام کرده که دلیل اصلی مخالفت سازمان حفاظت از محیط زیست با این موضوع، آلایندگی بیشتر سوخت دیزل در مقایسه با بنزین است. وی در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید:

دیزل، گاز ناکس تولید می‌کند و با افزایش گرما این گاز به ازن تبدیل می‌شود. امسال 50 درصد ناسالمی هوای تهران مربوط به افزایش ذرات آلاینده ازن بود. در تابستان سال گذشته 11 روز افزایش ذرات آلاینده ازن را شاهد بودیم که در طی سال‌های گذشته این موضوع برای نخستین بار اتفاق افتاد. مساله آلودگی هوا، گاز ناکس و ازن مهم شده است، لذا با تولید خودروهای دیزلی که تولید گاز ناکس را تشدید می‌کنند، مخالف هستیم.

پلیس در مورد خودروهای دیزلی چه می‌گوید؟

با داغ شدن بحث تولید خودروهای دیزلی در ایران، سردار سید کمال هادیان فر نیز در گفت و گو با ایسنا در مورد شماره گذاری این خودروها اظهار نظر کرد. وی در صحبت‌های خود اشاره کرده بود که پلیس مخالفتی با شماره گذاری این خودروها ندارد، ولی برای این کار ابتدا باید شرکت سازنده خودروهای دیزلی باید بتواند مجوزهای مربوطه را از سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کند.

اصرار ایران خودرو برای تولید خودروهای دیزلی

ظاهراً، شرکت ایران خودرو به دلیل سرمایه گذاری زیادی که برای تحقیق و توسعه و همچنین راه اندازی خط تولید مدل‌های دیزلی انجام داده، بسیار مصرانه پیگیر دریافت مجوز تولید این خودروهاست و اعلام کرده در صورت عدم دریافت مجوز، ضرر و زیان مالی هنگفتی را تجربه خواهد کرد. موضوعی که مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به آن اشاره کرده و گفته که از نظر آن‌ها، جان مردم بسیار باارزش‌تر از سرمایه گذاری 50 میلیون یورویی ایران خودرو می‌باشد.