شرکت تسلا دقیقاً پنج سال بعد از این که ایلان ماسک نخستین بار اعلام کرد شرکت وی نهایتاً خودروهای خود را در چین تولید خواهد کرد، بالاخره می‌خواهد نخستین خط تولیدش را در این کشور راه اندازی کند.

طبق گزارشی که روز چهارشنبه در خبرگزاری رویترز منتشر شده بود، تسلا این ماه قصد دارد تولید محصولات خود را در خط تولید تازه تأسیس خود در شهر شانگهای آغاز کند.

یکی از منابع نزدیک به شرکت به رویترز گفته اولین مدلی که در چین وارد خط تولید خواهد شد مدل 3 بوده و در ابتدا، تسلا می‌خواهد هفته‌ای هزار دستگاه از آن را تولید کند. عدد نهایی ظرفیت تولید بستگی به عملکرد کارگران تازه کار و همچنین زنجیره تأمین قطعات و مواد مورد نیاز خواهد داشت. تسلا قبلاً گفته بود قصد دارد در این خط تولید به صورت هفتگی 3 هزار دستگاه خودرو تولید کند.

خط تولید شانگهای اولین کارخانه تسلا خارج از آمریکا محسوب می‌شود. تسلا گفته بعدها قصد دارد یک خط تولید خارجی دیگر در آلمان راه اندازی کند.

تسلا مدل 3
تسلا مدل 3

کارخانه شانگهای همچنین اولین خط تولید تسلا است که مالکیت آن صد در صد در دست خارجی‌هاست. در فاز اول خود، این کارخانه ظرفیت تولید سالانه 250 هزار دستگاه خودرو را دارد. فاز دوم کارخانه در صورت افتتاح ظرفیت تولید را به 500 هزار دستگاه در سال افزایش خواهد داد.

بعد از رونمایی تسلا مدل Y، این خودرو نیز قرار است در خط تولید جدید چینی تسلا مونتاژ شود. همان طور که حدس زده‌اید، تسلا خودروی مدل Y را در آمریکا و به احتمال زیاد در خط تولید اصلی خود در فرمونت کالیفرنیا تولید خواهد کرد.

خط تولید تسلا در چین در میانه جنگ تجاری بین آمریکا و چین و کاهش فروش خودرو در این کشور آسیایی شروع به کار خواهد کرد. طی ماه‌های اخیر فروش خودروهای الکتریکی در چین کاهش یافته است. برخلاف این موضوع، تسلا موفق شده طی سال جاری فروش خود را در چین افزایش بدهد. طی هفت ماه ابتدایی سال جاری میلادی، فروش تسلا در چین 98 درصد بیشتر شده است. بخش اعظم این افزایش فروش مربوط به خودروی تسلا مدل 3 می‌باشد. خودرویی که با آغاز تولید در چین، می‌توان منتظر افزایش محبوبیت آن در این کشور باشیم.