همان طور که قبلاً هم در مطلبی اشاره کرده بودیم، در جلسه‌ای بین رسانه‌ها و معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول شرکت ایران خودرو که روز دهم اسفند برگزار شد، اطلاعاتی در مورد محصولات جدید شرکت ایران خودرو منتشر شده بود. در همین جلسه برخی جزئیات جدید در مورد سدان K132 ایران خودرو نیز منتشر شد.

در این مراسم کیانوش پور مجیب، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو در پاسخ به سوالی در مورد شباهت‌های موجود میان پلت فرم PF1 و پژو ۳۰۱ با پروژه K132 ایران خودرو گفته:

با توجه به قرارداد بین پژو و ایران خودرو که در دوران بعد از برجام منعقد شد، ما اجازه داشتیم تا از پلت فرم PF1 برای توسعه محصولات خود استفاده کنیم. طبق همین بند قرارداد، امروز ما به صورت کاملاً قانونی یک طرح توسعه را بر مبنای پلت فرم PF1 در ایران خودرو داریم. ولی پروژه K132 در نهایت به نام PF1 نخواهد شد و نمونه نهایی به طور کامل متفاوت از نسخه‌های فرانسوی خواهد بود. پروژه K132 ایران خودرو، دارای پلت فرم ملی جدید و با اجزا و اصول مهندسی متفاوت در مقایسه با پلت فرم پژو سیتروئن است.

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود اشاره نموده آن چه در حاشیه جلسه هیئت دولت به مردم و مقامات معرفی شد، نمونه اولیه K132 بوده و هنوز نسخه نهایی این سدان جدید آماده رونمایی نیست. بدون شک برای قضاوت بهتر همگان باید منتظر رونمایی از نسخه نهایی K132 ایران خودرو باشیم. در واقع با معرفی این خودرو همه متوجه خواهند شد که این سدان ارتباطی به پژو ۳۰۱ فیس لیفت ندارد و در اکثر بخش‌ها ویژگی‌های متفاوتی نسبت به سدان فرانسوی دارد. از جمله تفاوت‌های این دو خودرو می‌توان فاصله بین دو محور، طراحی ظاهری، طراحی کابین، سیستم برق و فنی و یکی دو مورد دیگر اشاره کرد.

پور مجیب در ادامه صحبت‌های خود در مورد زمان معرفی این خودرو گفته:

پروژه K132 ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ به صورت رسمی معرفی می‌شود و از زمستان سال آینده وارد بازار خواهد شد. تأمین قطعات این سدان تا سقف ۹۲ درصد از داخل کشور انجام می‌شود و فعلاً در ۸ درصد قطعات آن به خارج از کشور وابسته هستیم. این خودرو قرار است تا در سال ۱۳۹۹ به عنوان کامل‌ترین و فول ترین محصول ایران خودرو شناخته شود.

در مراسم رونمایی از نمونه اولیه K132 ایران خودرو توسط رئیس جمهوری، با توجه به تصاویر منتشر شده معلوم بود که این خودرو فقط در طراحی ظاهری جلو و عقب با پژو ۳۰۱ متفاوت است و حتی در مواردی مانند اجزای جانبی بدنه، سقف، شیشه‌ها، تریم داخلی و غیره کاملاً با این سدان فرانسوی یکسان است. حال با توجه به اطلاعات ارائه شده در جلسه مذکور مشخص شده که نمونه نهایی این خودرو تفاوت‌های بیشتری با پژو ۳۰۱ فیس لیفت خواهد داشت.

کابین سدان K132 ایران خودرو

چیزی که مشخص است این که سدان K132 ایران خودرو با توجه به استانداردهای جدید در تمام نسخه‌ها با سیستم کنترل پایداری الکتریکی عرضه خواهد شد. جالب است بدانید بخشی از تست‌های این سیستم در خارج از کشور انجام شده و برخی دیگر از آزمایشات این سیستم، با توجه به شرایط آب و هوایی در ماه‌های آتی قرار است انجام شود. این سدان جدید در دو تریم وارد بازار خواهد شد که نمونه ساده به موتور ۱٫۶ لیتری EC5 با قدرت ۱۱۰ تا ۱۱۳ اسب بخار مجهز است.

این تریم خروجی‌های پیشرانه خود را به کمک یک گیربکس ۵ سرعته به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند. در نمونه فول تر این خودرو شاهد ارائه پیشرانه EF7 توربو و EF7 توربو پلاس هستیم. این پیشرانه‌ها قدرتی بین ۱۵۰ تا ۱۶۷ اسب بخار داشته و به کمک یک گیربکس شش دنده اتومات خروجی‌های خود را به چرخ‌های عقب K132 ایران خودرو ارسال می‌کنند.

نسخه نهایی این خودرو با روکش چرم و پارچه عرضه شده و امکانات و تجهیزاتی مانند فرمان کمکی برقی، سانروف، تهویه الکتریکی، صفحه نمایش لمسی، کروز کنترل، صندلی‌های جلو برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی، کیسه هوای جلو و جانبی و برخی موارد دیگر خواهد داشت.