پیش ثبت نام فروش فوق العاده خودرو دو شرکت سایپا و ایران خودرو از روز یک شنبه 4 خرداد شروع شده و قرار است ثبت نام اصلی همراه با پرداخت وجه از فردا، چهارشنبه آغاز شود. در این میان، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان تلاشی برای کنترل بازار خودرو و کوتاه کردن دست دلال‌ها از ثبت نام، برخی محدودیت‌های شدید برای این ثبت نام فروش فوق العاده خودرو تعیین کرده است.

در نخستین مرحله فروش فوق العاده، شرکت ایران خودرو ۴ محصول و سایپا ۷ مدل مختلف خود را عرضه کرده‌اند. در ادامه با مجله خودرو سوییچ همراه باشید تا محدودیت‌های اعمال شده برای متقاضیان در این طرح فروش فوق العاده را توضیح بدهیم. چیست؟

طبق اطلاعیه وزارت صنعت هر کد ملی فقط می‌تواند یک خودرو در این طرح فروش فوق العاده بخرد. همچنین افرادی می‌توانند در این فروش فوق ‌العاده شرکت کنند که طی ۳۶ ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا خودرویی تحویل نگرفته باشند. سومین شرط اصلی برای متقاضیان داشتن گواهینامه است. از طرف دیگر، با توجه به الزام داشتن گواهینامه بالطبع امکان ثبت نام از افراد زیر 18 سال وجود نخواهد داشت.

همچنین افراد واجد شرایط ثبت نام بایستی علاوه بر داشتن گواهینامه یک خط تلفن همراه و حساب بانکی نیز به نام خود داشته باشند. از طرف دیگر، کسانی که پلاک فعال، به معنی پلاکی که در حال حاضر روی یک خودرو نصب شده است نمی‌توانند در این طرح فروش فوق العاده خودرو شرکت کنند.

قیمت جدید خودرو

وضعیت سند این خودروها چگونه خواهد بود؟

طبق اعلام مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت، سند این خودروها به مدت یک سال در رهن ایران خودرو و سایپا باقی مانده و خریداران امکان فروش وکالتی را نخواهند داشت. همچنین خودروی فروخته شده قابل صلح نمی‌باشد.

در اطلاعیه وزارت صنعت آمده که اگر در راستی آزمایی مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی در بازه زمانی پس از تحویل خودرو، معلوم گردد که خریدار از ضوابط تخطی کرده یا در فرآیند ثبت نام صداقت نداشته است، خودروی وی توقیف و مطابق با قانون با شخص برخورد خواهد شد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور اطمینان حاصل کردن از این که خودرو به دست خریدار واقعی برسد این الزام را نیز تعیین کرده تا خودروهای تحویلی سه ماه فرصت مراجعه برای سرویس اولیه به نمایندگی‌های ایران خودرو و سایپا دارند. در این مدت خودرو باید هزار کیلومتر راه رفته باشد، در غیر این صورت گارانتی خودروها باطل خواهد شد و شرکت‌ها حق ارائه خدمات به آن‌ها را نخواهند داشت.

اگر در قرعه کشی برنده نشدید چه خواهد شد؟

از آن جایی که خودروها در این طرح فروش فوق العاده طبق قرعه کشی به متقاضیان تعلق می‌گیرد، متقاضیانی که در این طرح شرکت کرده ولی برنده نشده‌اند به منظور بازگشت مبلغ واریزی برای شرکت در فروش فوق ‌العاده به حساب آن‌ها، باید شماره شبا حساب بانکی خود را هنگام ثبت نام ارائه کنند. اطلاعیه وزارت صنعت در این باره می‌گوید مشتریان باید در ثبت شماره شبا خود در سایت فروش دقت نمایند، زیرا مسئولیت ورود شماره شبا به شکل اشتباه و نهایتاً واریز پول به حساب بانکی فردی دیگر بر عهده ثبت نام کننده است.

این نکته را هم باید ذکر کنیم که در اصل قرار بود چک 3 میلیون و 910 هزار تومانی این طرح فروش فوق العاده خودرو هم الزاماً به نام متقاضی خرید باشد، ولی طبق ابلاغ حسین مدرس‌ خیابانی سرپرست وزارت صنعت شرط اخذ هرگونه چک از فرآیند ثبت نام خودرو حذف شده است.