در حالی تقریباً 9 سال از زمان رونمایی محصول جدید ایران خودرو به نام دنا می‌گذرد که امسال، این شرکت قصد دارد نسخه جدید آن به نام دنا پلاس توربو اتومات را وارد بازار کند. این خودرو که خط تولید آن به صورت آزمایشی از سال 1396 راه اندازی شده، ظاهراً طبق برنامه از امسال شرایط پیش فروش آن شروع خواهد شد و از تابستان سال 1400 می‌توانیم منتظر دیدن این خودرو در خیابان‌ها باشیم.

در همین راستا، قصد داریم در این مطلب مجله خودرو سوییچ به بررسی تیپ‌های مختلف این خودرو بپردازیم. اگر می‌خواهید بدانید سه تیپ اصلی دنا پلاس توربو اتومات چه تفاوت‌هایی با هم از نظر آپشن ها، تجهیزات و امکانات دارند پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب در کنار ما باشید.

طبق اطلاعات منتشر شده از طرف ایران خودرو، این محصول جدید در 3 تیپ L1، L2 و L3 قرار است در بازار عرضه شود که این تیپ‌ها هر یک آپشن های خاص خود را دارند و همان طور که احتمالاً خودتان حدس زده‌اید، فول ترین مدل آن نیز تیپ L3 است. همه مدل‌های این خودرو به موتور EF7 توربو شارژ 1.7 لیتری با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز شده و گیربکس تمامی مدل‌ها نیز از نوع اتوماتیک ۶ دنده خواهد بود.

نمای ظاهری خودرو در مدل‌های مختلف تغییرات زیادی نداشته و بیشتر تفاوت‌های این سه تیپ مختلف دنا پلاس توربو اتومات مربوط به انواع آپشن های نصب شده روی این خودروها می‌باشد.

دنا پلاس توربو اتومات تیپ L1

دنا پلاس توربو اتومات تیپ L1

این خودرو که در واقع مدل پایه دنا پلاس توربو اتومات محسوب می‌شود را شرکت ایران خودرو با تجهیزات، امکانات و آپشن های استاندارد نسبتاً خوبی به نسبت بازار ایران عرضه کرده است.

این خودرو به یک گیربکس شش دنده اتومات DAE مجهز شده که این جعبه دنده برای نخستین بار بر روی این خودرو نصب می‌شود. باید اشاره کنیم که در سال‌های آتی محصولات دیگر و جدید ایران خودرو هم از این گیربکس استفاده خواهند کرد.

ولی یکی از تفاوت‌های اصلی این خودرو نسبت به دنا پلاس معمولی علاوه بر جعبه دنده اتوماتیک، اضافه شدن آپشن بسیار خوب فرمان کمکی برقی (EPS) است که بدون شک کیفیت سواری آن را افزایش خواهد داد.

از دیگر تجهیزات و آپشن های مدل پایه این خودرو می‌توان به سنسور دنده عقب، صندلی راننده برقی قابل تنظیم در 2 حالت همراه با ۴ حرکت دستی و نهایتاً سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی اشاره کرد.

دنا پلاس توربو اتومات تیپ L2

دنا پلاس توربو اتومات تیپ L2

تریم دیگر دنا پلاس توربو اتومات که امسال وارد خط تولید ایران خودرو خواهد شد تیپ L2 است که امکانات و آپشن های بیشتری در مقایسه با مدل پایه خود دارد.

آن گونه که ایران خودرو اعلام کرده، تفاوت تیپ L2 با مدل پایه اضافه شدن آپشن ها و تجهیزاتی مانند دوربین عقب، ترمز عقب دیسکی، کیسه هوای جانبی، صندلی راننده برقی قابل تنظیم در شش جهت به همراه ۲ حالت تنظیم دستی و کروز کنترل می‌باشد.

از دیگر موارد قابل توجه این خودرو می‌توان به سیستم اخطار فشار باد تایر، سان روف، شیشه دودی، روکش صندلی چرم و پارچه و صندلی سرنشین برقی قابل تنظیم در چهار جهت به همراه 2 حالت تنظیم دستی اشاره کرد.

دنا پلاس توربو اتومات تیپ L3

دنا پلاس توربو اتومات تیپ L3

نهایتاً فول ترین تریم تولیدی این خودرو تیپ L3 است که امکانات بیشتری نسبت به دو مدل قبلی دارد. دنا پلاس توربو اتومات تیپ L3 به عنوان مجهزترین خودرو به آپشن هایی مانند ورود بدون کلید به همراه استارت دکمه‌ای (کیلس استارتر)، صندلی راننده برقی قابل تنظیم در 10 جهت، تزئینات داخلی لوکس، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه نمایش ۱۰ اینچی، سنسور نور و باران، صندلی سرنشین برقی قابل تنظیم در 6 جهت همراه 10 حالت تنظیم دستی، زیر پایی ۳ بعدی و اسپویلر مجهز شده است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک مخصوصاً در مدل فول آپشن تیپ L3 با امکانات خوبی تولید خواهد شد و در صورتی که ایران خودرو بتواند آن را با کیفیت مناسبی تولید و روانه بازار کند، قطعاً با استقبال خوبی مواجه خواهد شد و می‌تواند رقیبی جدید برای چینی‌های بازار باشد.