مدتی است که بحث ساخت خودروی دیزلی ایرانی در محافل خودرویی کشور بسیار داغ شده و البته، از سوی مقامات مختلف، از مدیران شرکت‌های خودروسازی گرفته تا مقامات سازمان حفاظت از محیط زیست، شاهد اظهار نظرات مختلفی در این باره بوده‌ایم.

در این باره، امروز عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در مورد تولید خودروی دیزلی در کشور گفته: «با توجه به رواج تولید سواری دیزلی در دنیا، قدرت سوخت دیزلی در ایجاد گشتاور در موتور بسیار بالاست و می‌تواند گزینه خوبی برای تولید در ایران و توسعه آن باشد.»

ابوالفضل خلخالی در خصوص آلایندگی گازوئیل گفته: اگر سوخت گازوئیل با کیفیت باشد و طراحی درستی در موتور خودرو صورت بگیرد قطعاً شاهد آلایندگی بالای این نوع خودرو در مقایسه با مدل‌های بنزینی نخواهیم بود.

وی در ادامه صحبت خود در این باره با اشاره به لزوم افزایش کیفیت سوخت دیزل تولید ایران افزوده:

ما پیشرفت خوبی در اصلاح گازوئیل داشته‌ایم و میزان گوگرد موجود در آن به زیر 100 پی پی ‌ام هم کاهش یافته است و می‌توان به تولید دیزل یورو 5 با گوگرد کمتر از 50 پی پی ‌ام رسید. در حال حاضر میزان گوگرد موجود در بنزین یورو 4 و 5 به کمتر از 50 پی پی ‌ام گوگرد رسیده است در مقایسه با سال گذشته که به حدود 1000 پی پی ‌ام گوگرد بود و اخیراً در بسیاری از جایگاه‌ها سوختی با گوگرد کمتر از 100 پی پی ‌ام نیز عرضه می‌شود.

خلخالی در مورد زیرساخت‌های لازم برای تولید خودروی دیزلی ایرانی بیان کرد: تحقیق و توسعه در حوزه ساخت خودروی دیزلی در پیشرفت صنعت خودرو مؤثر است و البته طی سال‌های اخیر دستاوردهای خوبی در زمینه طراحی موتور دیزلی هم به دست آورده‌ایم. البته باید همزمان در زمینه بهبود کیفیت گازوئیل عرضه شده در جایگاه‌ها تلاش‌های لازم صورت بگیرد تا به تولید خودروی دیزلی با قدرت بیشتر، مصرف سوخت کمتر و ارزان‌تر برسیم.