شرکت تویوتا در پی زلزله هولناک 7.3 ریشتری که این هفته سراسر ژاپن را لرزانده 9 خط تولید محصولات خود را به علت بروز برخی مشکلات در زنجیره تامین قطعات متوقف کرده است.

این شرکت خودروساز ژاپنی گفته که چنین تصمیمی را در پی آسیب دیدن مستقیم چند شرکت تامین کننده قطعات از زلزله گرفته است. تویوتا دقیقا نگفته این مشکل برای کدام شرکت ها به وجود آمده یا هم اکنون با کمبود چه قطعاتی مواجه است، هرچند شیوری هاشیموتو، سخنگوی شرکت اشاره کرده که تویوتا در پی رفع مشکل بوده و به زودی اوضاع به شرایط عادی بازخواهد گشت.

توقف خطوط تولید از امروز چهارشنبه شروع شده و ممکن است تا سه روز ادامه داشته باشد. اتونیوز می گوید تویوتا هنوز تصمیم نگرفته چه زمانی خطوط تولید دوباره شروع به کار خواهند کرد. تویوتا همچنین گفته که مشکلات زنجیره تامین تاثیری روی خطوط تولید این شرکت در خارج از کشور نخواهد گذاشت.

گفته می شود این توقف تولید در 14 کارخانه از کل 28 کارخانه شرکت تویوتا در ژاپن اتفاق افتاده که خودروهایی مانند تویوتا راوفور، سی اچ آر و هریر در آن ها ساخته می شوند. این مشکل همچنین روی تولید انواع مدل های لکسوس شامل ال اس، آی اس، آر سی، ال سی، ال ایکس، ان ایکس، یو ایکس و آر ایکس نیز تاثیر خواهد گذاشت.

زلزله 7.3 ریشتری ژاپن تقریبا 10 سال بعد از زلزله بزرگ توهوکو در همان منطقه اتفاق افتاده که آن موقع سبب ایجاد سونامی و فاجعه هسته ای فوکوشیما شده بود. این زلزله اخیر سبب قطع برق بیش از یک میلیون خانوار شده و 160 نفر را مجروح کرده است.

زلزله همچنین آسیب های زیادی به ساختمان ها و سازه های مختلف از جمله پیست ابیسو در فوکوشیما، به علت لغزش زمین وارد کرده است.