به عقیده عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزایش قیمت خودرو همانند سال های گذشته به دست سودجویان و از بیرون به این صنعت تحمیل شده است. وضعیت بازار خودرو در مدت زمان مشابه سال گذشته به طوری بود که نوسان و قیمت خودروهای روند صعودی به خود گرفته بود، اما پس از پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور کشور آمریکا فعالان حوزه خودرو به امید برداشته شدن تحریم ها منتظر بهبود وضعیت شدند که این موضوع موجب کاهش قیمت ها و باعث ایجاد ثبات نسبی در بازار شد.

به گزارش سوییچ به نقل از ایسنا، از اسفند سال گذشته تا چند هفته قبل نیز با توجه به آغاز مذاکرات وین و افزایش امیدها به رفع تحریم‌ها، بازار به رکودی جدید دچار شد و همین امر، رکودی انتظاری را در بازار به وجود آورد.

در هفته‌های گذشته با توقف مذاکرات برجام و نامشخص بودن سرنوشت تحریم‌ها اما بار دیگر قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار افزایشی شده، موضوعی که محمدرضا نجفی منش – عضو اتاق بازرگانی تهران – علتش را در بیرون از صنعت خودرو جست‌وجو می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران دلیل جهش ناگهانی قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی را افزایش دوباره نرخ دلار در بازار آزاد می‌داند.به گفته محمدرضا نجفی‌منش، قیمت تمام کالاها و خدمات در ایران، چسبندگی معنی‌داری با نرخ دلار در بازار آزاد دارد و خودرو ساخت داخل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گفته نجفی‌منش، قیمت کارخانه خودروها در داخل کشور، در مقایسه با آنچه که در بازار معامله می‌شود، به مراتب پایین‌تر است و از این رو، امروز خودروسازها با ضرر و زیان در حال تولید هستند به طوری که تفاوت قیمت کارخانه و بازار در خودروهای ساخت داخل به ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

او در ادامه تصریح می‌کند که خودروسازها از افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، منفعتی نمی‌برند و در حالی با زیان و ضرر مشهود و قابل توجه به تولید مشغول هستند که پرداخت بدهی آنها به قطعه‌سازها نیز امکان‌پذیر نیست.رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به سایت اتاق تهران توضیح داد:

تا هر زمان که قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یابد، قیمت خودرو نیز در بازار صعودی است و این تصور نیز که با کاهش قیمت ارز، می‌توان منتظر سقوط قیمت‌ها در بازار خودرو بود یا نه، به دلیل ماهیت چسبندگی قیمت‌ها که در اقتصاد ایران ریشه دوانیده، نباید انتظار شوک‌آوری از کاهش قیمت‌ خودرو در مدت زمان کوتاه و فوری متصور بود.