در حالی وضعیت بازار خودرو طی ماه های گذشته با ثبات نسبی مواجه بود که در طول هفته های اخیر با افزایش قیمت خودروها در بازار مواجه شده ایم. بسیاری از فعالان این حوزه معتقد هستند که علت افزایش قیمت خودروها در بازار آزاد رشد مجدد نرخ دلار می باشد.

به گزارش سوییچ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است که قیمت خودرو، روند صعودی به خود گرفته و حالا باز هم این محصول سرمایه‌ای، برای خیلی‌ها دست نیافتنی‌تر و داشتن آن تبدیل به آرزو شده است.کارشناسان خودرویی علت‌های مختلفی را برای این افزایش قیمت عنوان می‌کنند و در مقابل راهکارهایی هم برای کنترل این بازار دارند.

روح‌الله طالبی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به علت گرانی خودرو در بازار آزاد، گفت: گرانی در بازار خودرو بستگی به چند علت دارد. یکی از علت‌ها برآورد هیجانی نسبت به قیمت دلار  است.او افزود: این انتظار مستقر شدن دولت جدید باعث شد بازار خودرو از اول سال تاکنون در رکود رود و خریداران صبر کردند، دولت جدید مستقر شود و از طرفی وضعیت دولت مشخص شود و اینکه عده‌ای چشم به برجام دوخته بودند که این موضوع مطرح شد که شاید برجام در کوتاه‌مدت پاسخگو نباشد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود:

اکنون تحریم‌ها به قوت خود باقی است و طبیعتا انتظاراتی که در ۵ ماه اول سال بود مبنی بر اینکه وضعیت دلار سرو سامان می‌گیرد و کالا‌های اساسی تا حد امکان بتواند با قیمت نسبتا متعادل‌تری به بازار عرضه شود، از بین رفته است. بحث ممنوعیت توقف واردات نیز باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شد. دولت باید فکری برای تعرفه واردات کند و در داخل نیز حمایت از مصرف‌کننده را داشته باشد، اگر چه شرکت‌های خودروسازی هم همیشه از سوی دولتی‌ها حمایت می‌شدند.

طالبی در ادامه صحبت خود گفته که باید از روند رشد قیمت‌ها در بازار به شکل روانی جلوگیری کرد و از هیجانات کاذب جلوگیری کنیم. در این زمینه محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو در بازار گفت:  رشد قیمت‌ها ارتباط مستقیمی با نرخ دلار دارند، یعنی قیمت شیر، تخم‌مرغ، ماهی و…با دلار محاسبه می‌شود، اما نکته اینجاست که اگر نرخ دلار افزایشی باشد، قیمت‌ها مساوی این افزایش، تغییر می‌کند اما اگر کاهشی باشد، کاهش قیمت نیز بسیار کند است!

اوبابیان اینکه افزایش نقدینگی یکی از دلایل گرانی‌هاست و باید چاپ پول را کاهش داد، گفت: افزایش قیمت‌ها هیچ ارتباطی با عرضه خودروسازان ندارد، حتی اگر عرضه افزایش یابد اما نرخ دلار افزایشی باشد، باز هم شاهد افزایش قیمت در بازار هستیم و دلیل اصلی آن افزایش نقدینگی نزد مردم است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به راهکارهای کاهش قیمت خودرو در بازار، گفت: تنها یک راهکار برای کاهش قیمت وجود دارد و آن عدم چاپ اسکناس جدید بدون پشتوانه ملی است؛ یعنی نباید نقدینگی را افزایش داد. زمانی که تولید و به دنبال آن نقدینگی افزایش یابد، قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

قیمت تمام کالا‌ها و خدمات در ایران، چسبندگی معنا داری با نرخ دلار در بازار آزاد دارد و خودروی ساخت داخل نیز از این قاعده مستثنی نیست.او با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز، قیمت کالا را نوسانی می‌کند، گفت: قیمت کارخانه خودرو‌های داخلی، در مقایسه با آنچه که در بازار معامله می‌شود، به مراتب پایین‌تر است و از این رو، امروز خودروساز‌ها با ضرر و زیان در حال تولید هستند به طوری که تفاوت قیمت کارخانه و بازار در خودرو‌های ساخت داخل به ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران هم با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو  گفت: چند وقتی بود که قیمت‌ها افزایشی بود، اما اکنون قیمت‌ها ثابت شده و فعلا خودرویی گران نشده است. او افزود: بازار خودرو در حال حاضر دوباره به روال قبل و ثبات برگشته است.