تقریباً از دو سال پیش و همزمان با نوسانات شدید نرخ ارز، تمامی بازارها از جمله بازار خودرو از این قضیه متأثر شدند. در همین راستا از حدوداً دو سال پیش شاهد افزایش قیمت خودروها بودیم و شرایط به طوری پیش رفت که برخی خودروها دو برابر نیز گران شدند. با این حال، از ابتدای سال 1398 با توجه به بازگشت آرامش به بازار ارز و کاهش قابل توجه قیمت دلار و یورو، انتظار داشتیم بازار خودرو و قیمت این محصول نیز با کاهش روبرو شوند. طی هفته های اخیر این گرانی پراید بوده که خیلی سروصدا کرده است.
بررسیها حاکی از آن است که نرخ هر دلار در آبان ماه کاهشی نزدیک به چهار هزار تومان را نسبت به نیمه اردیبهشت امسال تجربه کرده، ولی با این حال بازار خودرو با وجود رکود شدید از یک سو و کاهش قیمت در دیگر بازارها از سوی دیگر، با کاهشی که فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی انتظارش را داشتند همراه نشد و افزایش قیمتها از ابتدای آبان ماه امسال بار دیگر از سر گرفته شد.
سعید موتمنی، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در این زمینه اعتقاد دارد که این افزایش قیمت توسط کسانی ایجاد شده که به قصد سرمایه گذاری وارد بازار خودرو شدهاند و میخواهند با بالا رفتن قیمتها سود بیشتری را نصیب خود نمایند و در همین راستا، به شیوهای حرفهای مانع از کاهش قیمت خودروها میشوند.
چگونه بازار خودرو مطلوب سفته بازها شد؟
از سوی دیگر سید محمد بحرینیان، از اعضای اتاق بازرگانی مشهد، در رابطه با علل افزایش قیمت خودرو در هفته گذشته گفته:
با نوسانات قیمتی که در یکی دو سال گذشته در کل اقتصاد کشور به وجود آمده، بازار خودرو نیز متأثر شده و هر گاه خبر جدیدی میآید و شرایط برای سفته بازی مهیا میشود، دوباره نوسان قیمتی بر بازار حکمفرما میگردد. در هفته گذشته نیز دلایلی برای این اتفاق به وجود آمد. مهمترین علتی که طی هفته گذشته شرایط را به سمت افزایش قیمت سوق داد اعلام خبر توقف تولید پراید و پژو 405 بود. این شرایط را برای سفته بازی عدهای فراهم کرد که در نتیجه آن دوباره در هفتههای ابتدایی آبان قیمتها روند صعودی به خود گرفتند.
خبرهای رسیده از بازار نیز نشان میدهند بسیاری از فعالان بازار با سوار شدن بر موج خروج پژو 405 و پراید از خط تولید این گونه وانمود میکنند که ممکن است خودروهای ثبت نامی نیز با افزایش قیمت یا عدم تحویل روبرو شوند از این رو به افزایش قیمتها دامن زدهاند.
بحرینیان در ادامه افزوده:
البته این خیلی ساده لوحانه خواهد بود که تنها دلیل را به این موضوع خلاصه کنیم. درست مانند اقتصاد ایران که تنها به یک دلیل بحران زده نشده و یا تنها به یک عارضه دچار نیست، بازار خودروی کشور با مجموعهای از عوامل دست و پنجه نرم میکند که به بحرانی شدن و نوسانات آن انجامیده است.
در حال حاضر، گرانی پراید طی یک هفته گذشته بیش از 4 میلیون تومان بوده و قیمت آن به مرز 50 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. این در شرایطی میباشد که شرکت سایپا در آخرین شرایط فروش پراید قیمت این خودرو را حدوداً 38 میلیون تومان اعلام کرده بود.
سرمایه گذارها منتظر هستند
در حالی که رکود بازار خودرو نشان میدهد سرمایه گذاری جدید در این بازار چندان در دستور کار سرمایه گذاران نیست، اما کسانی که طی سال گذشته با قصد پیشگیری از ریزش قدرت خریدشان راهی این بازار شدند، امروز در صدد هستند با بالاترین سود، از این بازار خارج شوند. آمارهای ارائه شده از سوی کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار نشان میدهد بیش از 90 درصد از خودروهایی که طی سال گذشته پیش خرید شد، به سرمایه گذاران و نه مصرف کنندگان واقعی رسید اما این بازار دیگر آماده مانور کسانی که به قصد سود کردن راهی این بازار شدهاند نیست. باید منتظر ماند و دید داستان گرانی پراید طی هفته های آتی به کجا خواهد رسید.
نظرات