بازار خودروی ایران این روزها با توجه به وضعیت کلی اقتصادی و اجتماعی مملکت با بحران‌هایی بسیار جدی روبروست. خیلی از مردمی که قصد خرید خودرو دارند، همواره این سؤال در ذهنشان وجود دارد که آیا خودرو گران خواهد شد یا ارزان؟ در این میان بسیاری از آن‌ها هنوز آخرین شوک قیمتی بازار خودرو را هضم نکرده‌اند و فکر می‌کنند که قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، ولی از سویی دیگر برخی نیز معتقد هستند در ایران چیزی که افزایش قیمت داشت دیگر ارزان نخواهد شد.

ولی واقعیت این است که قیمت خودرو در بازار فعلی کشور به فاکتورهای متفاوتی وابسته است. در این میان بحث‌های روانی و اقتصادی بیشترین تأثیر را دارند، با آغاز تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و به طبع آن آن جنگ اقتصادی و سیاسی، در حال حاضر شرایط روانی ناپایداری در کشور ایجاد گردیده و هر روز پیش بینی‌ها و سیگنال‌های جهانی و داخلی روی بازار مصرف کشور و ذهن مردم تأثیر بسیار زیادی می‌گذارند. از سوی دیگر واقعیات اقتصادی تحت تأثیر تحریم‌ها و مشکلات داخلی باعث شده تا قیمت‌ها در کنار عوامل روانی جهش بی سابقه‌ای پیدا کند.

از طرف دیگر دلالان و سرمایه‌های سرگردان به یکباره به بازار خودرو حمله ور شده‌اند و بازهم عاملی دیگر برای افزایش شدید قیمت پدید آمده تا بازار خودروی ایران با یک شوک بی سابقه روبرو شود. سوالی که در ابتدا در ذهن خیلی‌ها خطور می‌کرد این بود که با این قیمت‌ها چه کسی دیگر توان خرید دارد؟ یا این که بازار به کدام سمت خواهد رفت؟ با این حال بازار پر از هرج و مرج در عمل به سمت و سوهای گوناگون رفت و بی ثباتی آن برای عده اندکی سودده و عده زیادی پر ضرر بود.

با این حال با سیگنال‌ها و وضع قوانین مختلف، بازار گاهی به سمت رکود مطلق و گاهی رونق نسبی تحت شرایط حرکت نمود تا بتواند خود را از مرگ نجات دهد. مشکلات با گذر زمان بیشتر می‌شوند، به عنوان مثال افزایش فشارهای جهانی، سرازیر شدن سرمایه‌های سرگردان به بازار، افزایش هزینه‌های تولید و حمل و نقل و نهایتاً جهش یکباره ارز نیمایی همه حاکی از این هستند که بازار خودرو روی کاهش قیمت‌ها را نخواهد دید.

اما آن چه بار دیگر تصمیم گیری را برای خریداران سخت می‌کند شرایط فعلی سیاسی است که با توجه به اتفاقات اخیر و افزایش تنش بین ایران و آمریکا بسیاری را از خرید خودرو منصرف می‌کند. این در حالی است که بازار در حال حاضر سیگنال‌هایی را مبنی بر افزایش قیمت‌ها ارسال می‌نماید. چند وقتی هم هست که خودروسازان مدام اعلام می‌کنند با افزایش هزینه‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز و بالا رفتن هزینه‌های داخلی آن‌ها تحت فشار بی سابقه‌ای قرار گرفته‌اند و تنها راه بقا برای خودروسازها افزایش قیمتهاست.

پیش بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور با توجه به فشارهای جهانی، مشکلات داخلی صنعت خودرو و همچنین هیجان بازار شب عید مردم بار دیگر به سمت بازار هجوم بیاورند. البته این هجوم صرفاً برای خودروهای موجود با تحویل فوری و دارای تسهیلات خواهد بود. این موضوع در کنار عرضه محدود خودرو در بازار قطعاً سبب افزایش دوباره قیمت خودرو در بازار ایران خواهد شد.