مذاکرات هسته ای بین ایران و آمریکا و شایعه احتمال کاهش 60 درصدی قیمت ها در بازار خودرو موجب شده تا انتظار مردم برای ارزانی خودرو بیشتر شود. این اتفاق از نظر بسیاری از کارشناسان تنها باعث متشنج تر شدن فضای بازار خودرو خواهد شد و پیامدهای خوبی نخواهد داشت.

بابک صدرایی، کارشناس حوزه خودرو در مورد احتمال کاهش 60 درصدی قیمت خودرو گفته هم اکنون در فضای مجازی برخی مسائل موجب ایجاد نگاه خوش بینانه نسبت به کاهش قیمت خودرو شده است و با توجه به شرایط اقتصادی کشور احتمال کاهش 60 درصدی قیمت خودروها امکانپذیر نمی باشد.

در نهایت و بهترین حالت خود منجر به ایجاد تعادل در بین عرضه و تقاضا در بازار خواهد شد. با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو احتمالا روند سینوسی قیمت خودرو تا مرداد ماه ادامه خواهد داشت و تنها در برخی مدل های پرفروش شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

احتمال کاهش 60 درصدی قیمت خودروها در بازار بیش از حد خوش بینانه است

فربد زاوه، کارشناس صنعت و بازار خودرو نیز در باره ماهش 60 درصدی قیمت خودرو در بازار می گوید کاهش 60 درصدی قیمت خودرو در شرایط فعلی غیر ممکن می باشد. مگر اینکه این انتظارات برای خودروهای وارداتی باشد که 7 سال است وارد نمی شود. در صورت آزادسازی واردات خودرو ممکن است قیمت ها به نصف برسد ولی در خصوص خودروهای پرتیراژ داخلی موضوع فرق می کند و این اتفاق به هیچ عنوان نخواهد افتاد. تصور این موضوع که قیمت پژو 206 به 80 میلیون تومان برسد خوش خیالی است.

مردم باید بدانند که مذاکرات هسته ای و FATF مشکلات اقتصادی را بهبود نخواهد بخشید. این دو موضوع تنها زمینه را برای بهبودی فراهم خواهد کرد. بنابراین ما باید به فکر ساماندهی مسائل داخلی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشیم.

انتظار کاهش قیمت در اقتصاد کشور دور از ذهن می باشد. هم اکنون ما با چالش بی انضباطی شدید مالی و پولی در کشور مواجه هستیم و وقتی تنها منبع درآمدی کشور از راه فروش نفت باشد به وجود آمدن چنین شرایطی طبیعی است و نباید انتظار کاهش قیمت داشته باشیم. بنابراین انتظار کاهش قیمت دور از ذهن می باشد و چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

در شرایط فعلی با توجه به وضعیت اقتصاد کشور باید فعلا به این امیدوار باشیم که قیمت ها از این بیشتر افزایش نیابد و این مهم نیازمند کنترل تورم می باشد. هم اکنون با توجه به بودجه ای که مصوب شده و با رویکرد دولت فعلی و حرف های نامزدهای ریاست جمهوری خیلی نباید در انتظار بازگشت قیمت ها به کانالهای قبلی باشیم.

ممکن است برای مدت کوتاه قیمت ها را کنترل کرد ولی در بلند مدت بدون شک نتیجه جز تورم بیشتر نخواهد بود. برخی عقیده دارند که عامل گرانی و شرایط فعلی دلالان هستند، ولی این دیدگاه درست نیست. هیچ دلالی توانایی تغییر قیمت را ندارد. به عنوان مثال آقای وحید مظلومین متهم به داشتن گردش مالی 5 هزار سکه و محکوم به اعدام بود. 5 هزار سکه نزدیک به 40 کیلو طلا می شود این موضوع در حالی است که افراد دیگری هم با رقم های بالا در حوزه طلا اختلاس هایی انجام داده بودند.

برای مثال آقای سیف با 62 تن طلا موفق نشد نظم بازار را به هم بزند ولی 40 کیلو طلا موجب نابسامانی بازار شد؟ واقعیت مشکلات نوسانات شدید قیمتی ما وجود تورم بالا و سیاستهای غلط اقتصادی داخلی می باشد. رفتار دولت ها از گذشته تا کنون تورم زا بوده و این موضوع مشکل اساسی کشور است.

در این وضعیت و با توجه به مشکلاتی که به آنها اشاره شد در حال حاضر شاهد هیچگونه کاهش قیمتی نخواهیم بود. برای از بین بردن موانع باید سیاست های کلان اقتصادی و سیاسی را بازنگری کنیم. چرا که هرگونه نوسان چه مثبت و چه منفی تبعاتی برای بازار های اقتصادی دارد و نوسان شدید به ضرر بازار خواهد بود.

همانطور که افزایش و کاهش شدید قیمت ها به زیان بازارهای مانند ارز، طلا و ملک می باشد حتما نوسان شدید قیمتی به ضرر بازار خودرو و مصرف کننده خواهد بود.

همانگونه که افزایش و یا کاهش شدید قیمتها به ضرر بازارهایی همچون ارز، طلا و ملک خواهد بود قطعا نوسان شدید قیمتی به زیان بازار خودرو و مصرف کننده تمام خواهد شد. وجود نوسان شدید بازار را به طور طبیعی به رکود فرو می برد و با انباشته شدن بار تورم پس از گذشت مدتی با شدت بیشتری آزاد می شود.

در این صورت وجود نوسانات شدید موجب ایجاد نابسامانی در بازار می شود. همانطور که دلار طی سه سال اخیر از کانال 3 هزار تومان به 30 هزار تومان رسید، همان قدر بد است که طی 6 ماه از 30 هزار تومان به 15 هزار تومان برسد. وجود چنین شرایطی موجب می شود تا تمامی بازارها با نابسامانی و بی نظمی مواجه شوند.

در نهایت نوسانات شدید قیمتی به ضرر فعالان و مصرف کننده ها خواهد بود و تنها موجب می شود که شرایط ناپایدار بماند. به نوعی اگر ارز به 15 تومان برسد طی چند ماه مجددا جهش قیمت خواهد داشت و اگر پژو 206 نیز به 100 میلیون برسد مهمان چند ماهه بازار خواهد بود.