خودروی پرنده شاید بیش از نیم قرن است که یکی از بحث‌های جذاب جوامع بشری بوده و خودروی پرنده جورج جتسون، بدون شک یکی از آرزوهای به سرانجام نرسیده نسل‌های مختلف است. هرچند، یک همکاری جدید بین پورشه و بوئینگ ممکن است این آرزو را بالاخره بعد از سال‌ها به سرانجام برساند. شاید!

پورشه و بوئینگ یک قرارداد همکاری برای ورود به بازار حمل و نقل هوایی شهری با همدیگر امضا کرده‌اند. طی این همکاری مشترک دو شرکت تیمی تشکیل خواهند داد که قرار است روی بخش‌های مختلف حمل و نقل هوایی شهری کار کنند. یکی از وظایف این تیم بررسی بازار برای خودروهای لوکس پرنده و این که مردم چگونه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند خواهد بود. در کل طی این همکاری مشترک دو شرکت کارهای بزرگی می‌خواهند انجام بدهند.

پورشه، بوئینگ و Aurora Flight Sciences به عنوان یکی از زیرشاخه‌های بوئینگ، در کنار شرکت Porsche Engineering Services و Studio F.A. پورشه قصد دارند نمونه اولیه یک خودروی پرنده الکتریکی با تیک آف و لندینگ عمودی را بسازند. وسایل نقلیه پرنده با تیک آف و لندینگ عمودی مانند هلیکوپتر دهه‌هاست که در خدمت بشر هستند.

خودروی پرنده پورشه و بوئینگ

ولی ایده خودروی پرنده عمود پرواز واقعاً هیجان انگیز است. فکرش را بکنید با خودروی شخصی خود از خانه به محل کار، دانشگاه یا هر جایی که دوست دارید، مانند یک پرنده پرواز کنید! دیگر خبری از ترافیک نیست! تصادف با خودرو نیز فقط به یک خاطره تبدیل می‌شوند. ایده به خودی خود فوق العاده است، ولی این که تجربه واقعی چگونه می‌تواند باشد چیزی است که هنوز مشخص نیست.

تلاش پورشه برای ورود به بازار حمل و نقل هوایی شهری ظاهراً تصمیمی ناگهانی نبوده و شرکت می‌گوید طی یک مطالعه که سال 2018 انجام داده، پیش بینی می‌کند این بازار از سال 2025 بسیار پررونق خواهد شد. در نتایج مطالعه مذکور آمده که حمل و نقل هوایی راندمان بیشتری داشته و می‌تواند مردم را با سرعت بیشتری در مقایسه با روش‌های حمل و نقل کنونی جابجا کند.

ایده خودروهای پرنده فوق العاده بوده و به احتمال زیاد، طی پنجاه سال آینده بحث‌های زیادی در این مورد خواهد شد. در گذشته شرکت‌ها ادعاهای بزرگی در مورد خودروهای پرنده کرده و البته تاکنون، هنوز خبری از آن‌ها نشده است. طراحی، توسعه و ساخت یک خودروی پرنده عمود پرواز تنها یک بخش از دنیای خودروهای پرنده است. قوانین، مقررات و استانداردهای ایمنی همگی مواردی هستند که باید در موردشان تصمیم گیری شود. باید منتظر ماند و دید در دهه آینده میلادی چه پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل خواهد شد.