در شرایطی مدتی است دولت جدید ابراهیم رئیسی روی کار آمده که مردم منتظر تغییر شرایط هستند. به خصوص در بازار خودرو، با وجود وعده های مختلفی که وزیر صنعت تاکنون داده، مردم منتظر هستند ببینند آیا وی موفق به کنترل شرایط نابسامان بازار خودرو خواهد بود و بالاخره قیمت ها کاهش خواهد یافت یا نه.

به گزارش سوییچ به نقل از فارس، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیراً در این خصوص وعده کاهش شدید قیمت خودرو در پی اصلاح ساختار مدیریتی شرکت های خودروساز را داد و گفت: اگر بخواهیم خودروساز باشیم یا باید بالای 2 میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم و یا اصلاً تولید نکنیم.

وی از هدف گذاری تولید یک میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال و سه میلیون خودرو تا سال 1404 خبر داد و گفت: ما باید این تعداد خودرو تولید کنیم چرا که تولید تعداد کم خودرو صرفه اقتصادی ندارد و اگر بخواهیم خودروساز باشیم یا باید بالای 2 میلیون دستگاه تولید کنیم و یا اصلاً تولید نکنیم.

وزیر صمت تاکید کرد: اگر بخواهیم قیمت و کیفیت در صنعت خودرو به حد قابل قبول برسد باید توجه به مقیاس تولید، رقابتی کردن صنعت خودرو و در کنار آنها اصلاح ساختارهای مدیریتی و اقتصادی به صورت همزمان انجام شود تا اهداف صنعت خودرو محقق شود.

وی به ایده مجموعه‌سازها در ساختار مدیریتی حوزه خودرو اشاره کرد و با بیان اینکه در این طرح به جای کار با تعداد زیاد قطعه‌ساز با تعداد کمتری مجموعه ساز کار می‌شود، اصلاح ساختار مدیریتی را موجب کاهش شدید قیمت‌ها و ارتقاء کیفیت خودرو‌های تولیدی دانست.

فاطمی امین به وجود ظرفیت فنی در صنعت خودرو کشور اشاره کرد و نسبت به آینده درخشان این صنعت در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد و افزود: من این نوید را می دهم که تا سه سال آینده صنعت خودرو افتخار ملی خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما به لحاظ فنی چیزی کم نداریم و با اصلاح ساختار مدیریتی می‌توان به آن دست یافت، در مورد واردات خودرو نیز با بهبود تراز ارزی کشور، برای واردات خودرو هم برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

در هر حال بخش های مختلف اقتصاد کشور نیازمند آرامش و ثبات است و دور بودن نرخ ارز از نوسانات شدید می‌تواند این ثبات را تقویت کند. باید دید سیاست های وزارت اقتصاد و صمت برای رام کردن بازار ارز و در نتیجه بازار خودرو چیست و مردم چه زمانی می توانند نیاز خود را در بازار خودرو به راحتی تامین کنند.