شرکت دایملر که در واقع کمپانی مادر مرسدس بنز محسوب می‌شود، قصد دارد کارخانه خود در شهر هامباخ فرانسه را که از سال 1997 در آن خودروهای اسمارت را تولید می‌کرده بفروشد.

ظاهراً هدف دایملر از فروش این خط تولید بازطراحی سیستم تولید و همچنین کاهش هزینه‌ها می‌باشد. شرکت می‌گوید سرمایه گذاری‌های سنگین روی بحث الکتریکی سازی و تحویل دیجیتال در مدل‌های آینده در کنار مشکلات مالی ناشی از بحران ویروس کرونا آن‌ها را مجبور کرده تا شبکه تولید خودروهای خود را بهینه سازی کنند.

کارخانه هامباخ از سال 2019 خودروی اسمارت EQ فورتو را مونتاژ می‌کند و هم اکنون حدوداً 1600 نفر آن جا مشغول کار هستند. در سال 2018 دایملر با یک سرمایه گذاری بزرگ روی این کارخانه، آن را برای تولید خودروهای الکتریکی اسمارت آماده کرده بود و قصد داشت در آینده مرسدس بنز EQA را نیز آن جا تولید کند.

همان طور که احتمالاً اطلاع دارید، دایملر مدتی پیش 50 درصد سهام اسمارت را به جیلی فروخت و جوینت ونچر جدید دایملر و این شرکت چینی قرار است از این به بعد محصولات اسمارت را در چین تولید کند.

کارخانه اسمارت

البته، این خودروساز آلمانی برای شرایط نیز برای مالک جدید کارخانه اسمارت تعیین کرده است. مارکوس شافر، عضو هیئت مدیره دایملر در این باره می‌گوید:

یکی از اهداف ما این است که آینده این کارخانه را تضمین کنیم. در همین زمینه یک شرط مهم داریم: این که مدل‌های فعلی اسمارت کماکان در این کارخانه تولید شوند.

در گزارش‌ها آمده که شرکت اسمارت بعد از قرارداد دایملر و جیلی در حال طراحی و توسعه یک خودروی کراس آور الکتریکی است که بعد از رونمایی نسل جدید فورتو و فورفور در سال 2021 رونمایی خواهد شد.

انتظار می‌رود شرکت اسمارت بتواند به کمک این کراس ور الکتریکی افزایش فروش خوبی را در بازارهای جهانی مختلف، از جمله چین تجربه کند.