کیانوش پورمجیب، معاون طراحی، توسعه و تکوین محصول شرکت ایران خودرو دیروز در حاشیه جلسه مشترک دو شرکت مپنا و ایران خودرو که به منظور امکان سنجی همکاری مشترکی برای تولید خودروهای برقی برگزار شده بود به رسانه ها گفته که ایران خودرو پلت فرم K132 را برای تولید خودروهای هیبریدی ساخته و این پلت فرم قابلیت بسیار خوبی برای الکتریکی سازی دارد. وی همچنین گفته همکاری احتمالی مشترک ایران خودرو و مپنا می تواند سبب تولید خودروهای الکتریکی شود که امکان صادرات آن ها هم وجود دارد.

اولین جلسه مشترک شرکت ایران‌خودرو و گروه مپنا در ارتباط با امکان‌ سنجی همکاری مشترک در راستای تولید و توسعه خودروهای الکتریکی دیروز برگزار و کارگروهی مشترک برای همکاری این دو شرکت تشکیل شده است. در این جلسه ظاهرا مقرر شده حداکثر طی یک ‌ماه آینده با ادامه جلسات مشترک و بررسی ابعاد مختلف موضوع، یک توافق همکاری بین دو شرکت امضا شود. در این جلسه، سیاست های پلت‌فرمی ایران ‌خودرو در بحث طراحی و تولید خودروهای هیبریدی، راهکارهای تامین قطعات و برآورد قیمتی خودروهای الکتریکی و هیبریدی تشریح شده است. همچنین طی جلسه نخست توانمندی‌های شرکت مپنا برای همکاری احتمالی مشترک با ایران‌خودرو مورد بررسی قرار گرفته است.

کیانوش پورمجیب در این جلسه با اشاره به این که پلت‌ فرم  K132  برای ساخت خودروی الکتریکی و هیبریدی طراحی شده است، گفته:

تمام قطعات این پلت ‌فرم متعلق به ایران ‌خودرو بوده و امکان بالایی برای الکتریکی سازی دارد. برنامه ریزی ما به شکلی بوده که این پلت فرم را به سمت تجاری سازی ببریم. در صورتی که زمینه‌های مالی فراهم شود،‌ آماده تولید انبوه آن هم هستیم. ما اگر بتوانیم خودرویی خوب و در سطح استانداردهای جهانی بسازیم،‌ می‌توان به صادرات هم فکر کرد.

پورمجیب می گوید با شروع همکاری‌های مشترک و اجرایی شدن برنامه‌ها، احتمالا ظرف ۱۸ ماه خودروی الکتریکی مبتنی بر این پلت فرم قابل عرضه به بازار خواهد بود.

پلت فرم خودروی الکتریکی
پلت فرم خودروی الکتریکی

در ادامه این جلسه مشترک، محمدرضا روشنی‌مقدم مدیرعامل بخش تولید شرکت مپنا هم ضمن تاکید بر توانمندی‌های موجود در مپنا در زمینه نیروگاهی، پروژه‌های ریلی و نفت و گاز گفته:

با توجه به ارتباط خودروهای الکتریکی با زمینه فعالیت مپنا، ما وارد این بخش شده‌ و می خواهیم در مسیر حل مشکل آلایندگی هوا به کمک ایران خودرو بیاییم. شرکت ما آماده فراهم کردن زیرساخت توسعه خودروی الکتریکی و هیبریدی است.