نزدیک به یک ماه است که موضوع واردات خودرو مجددا مطرح شده و افراد مختلف در خصوص آن اظهارنظر می کنند. خودروسازان هم به دلیل این که واردات خودرو را در جهت حمایت خود نمی دانند، با آزادسازی ممنوعیت آن موافقت کرده اند. همچنین کاندیداهای ریاست جمهوری نیز با موافقت خود را به نوعی اعلام می کنند.

حال که بحث آزادسازی واردات خودرو داغ شده است قصد داریم این موضوع را از دید چند کارشناس بررسی کنیم. صنعت خودرو و موضوع آزادسازی ممنوعیت واردات خودرو طی هفته های اخیر در بین کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری مورد بحث قرار گرفته است.

محسن رضای در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرده است که دیوار بزرگی به نام تعرفه برای خودروسازان ایجاد کردیم و این موضوع موجب شده است تا خیال شرکت های خودروساز راحت شود، وی همچنین وعده داده است که واردات خودرو را در دولت خود به مرور زمان آزاد کند و از سوی دیگر صنعت خودروسازی را به روز خواهد کرد.

صنعت خودروسازی ما دچار دردی است که پیش از انقلاب هم وجود داشت و ما از آن دوران، مونتاژ کار هستیم. اگر فرمول موشک سازی را در این صنعت دنبال می کردیم اکنون وضعیت به شکل دیگری بود.

عبدالناصر همتی نیز در این خصوص عقیده دارد که باید اصلاح جدی در کیفیت خودروهای داخلی ایجاد شود. هم اکنون خودروهای داخلی به قیمت فورد آمریکایی به مردم فروش می رود و این موضوع به هیچ عنوان برای مردم قابل قبول نیست. در صورت برداشته شدن تحریم ها واردات خودرو را آزاد خواهم کرد.

یک روز قرار بود از صنعت خودرو به عنوان صنعت نوزاد حمایت شود؛ ولی همچنان 50 سال است که مثل نوزاد از این صنعت حمایت می کنیم.

اظهار نظرهای کاندید های ریاست جمهوری در حالی مطرح شده است که این موضوع توسط بعضی مقامات دولتی و برخی نمایندگان مجلس مورد بحث قرار گرفته است. همچنین خودروسازان در نامه ای به رئیس کمیسیون صنایع مجلس رضایت خود را با آزادسازی واردات خودرو اعلام کردند.

امیر حسین کاکایی، در این خصوص با ذکر اینکه پس از وکلای مجلس چشممان به کاندیداهای ریاست جمهوری روشن شده است که اعلام کرده اند در دولت خود واردات خودرو را آزاد می کنند. به طور کلی دو دیدگاه کلان کاملا در تناقص باهم وجود دارد؛ دیدگاه نخست بر این اساس است که اگر می خواهیم کشور قدرتمند باشیم باید زحمت بیشتری بکشیم و تولید و فناوری را رونق و توسعه دهیم همچنین باید برای رسیدن به این استقلال با استکبار جهانی بجنگیم و هزینه جنگ را پرداخت کنیم.

دیدگاه دوم برخلاف این موضوع اعلام می کند با توجه به ذخایر نفتی، معادن و… همانند دیگر کشورهای دارای شرایط مشابه، به نفت و ذخایر آن تکیه کنیم.

این در حالی است که برخی اعلام کرده اند که ارز در اختیار دارند و می خواهند خودرو وارد کنند. این موضوعات باید در بخش کلان کشور بررسی شود. نزدیک به 3 سال است که با تحریم های آمریکا مقابله می کنیم و پیشرفت های نیز داشته ایم، ولی برخی عقیده ای به پیشرفت ندارند.