تقریباً 20 روزی از شروع بحران کرونا در ایران، البته با اعلام مسئولین می‌گذرد. در این بین برخی ادعا می‌کنند که این ویروس از مدت‌ها قبل وارد ایران شده و تاکنون بسیاری از مردمان کشور را آلوده کرده است. این روزها بحث ویروس کرونا به قدری در همه جا زیاد شده که کم‌تر کسی را می‌توان یافت اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشد. همان طور که می دانید، ویروس Covid-19 همه جا، از روی سطوح، لباس‌ها و بدن انسان‌ها گرفته تا مکان‌های عمومی مانند بانک و کرونا در پمپ بنزین فراوان بوده و آماده آلوده کردن ماست.

پمپ بنزین‌ها به علت تردد زیاد مردم و تماس‌های زیادی که با نازل‌ها دارند می‌توانند یکی از محل‌های اصلی حضور ویروس Covid-19 باشند. چرا؟ چون که افراد زیادی در روز به پمپ بنزین مراجعه کرده و به نازل، پول و غیره دست می‌زنند و همه این‌ها می‌تواند محل حضور ویروس Covid-19 باشند.

انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، اخیراً نکاتی را مطرح کرده که در مراجعه به پمپ‌بنزین باید رعایت شود، در ادامه با مجله سوییچ همراه باشید تا نگاهی به این موارد بیندازیم.

  1. حتی الامکان دفعات مراجعه برای سوخت گیری بنزین، گاز و یا گازوئیل را کاهش بدهید.
  2. در هر بار مراجعه به جایگاه‌های سوخت سعی کنید حداکثر ظرفیت باک خودروی خود را پرکنید تا دفعات کمتری مجبور به مراجعه برای سوخت گیری شوید.
  3. اگر با قصد سوخت گیری از منزل خارج شدید حتماً حداقل یک جفت دستکش یکبار مصرف همراه خود داشته باشید.
  4. با توجه به حضور ویروس کرونا در پمپ بنزین با هوشیاری کامل عمل کنید و به هیچ چیز دست نزنید. ابتدا در یکی از دستان دستکش یکبار مصرف را پوشیده و با دست دیگر کارت سوخت را در محل کارت دستگاه قرار دهید.
  5. کارت سوخت را به دقت و بدون تماس دست با دستگاه وارد محل کارت خوان کرده و با دست دستکش‌دار اقدام رمز کارت سوخت را وارد کنید.
  6. از تماس مستقیم با دسته نازل در جایگاه سوخت خودداری کنید. با دست دستکش دار دسته نازل را برداشته و سوخت گیری نمایید.
  7. بعد از اتمام سوخت‌گیری، با دست بدون دستکش کارت سوخت را از دستگاه برداشته و داخل جیب بگذارید.
  8. تا جایی که امکان دارد کارت بانکی خود را به اپراتور پمپ بنزین ندهید و سعی کنید خودتان شخصاً کارت را به دستگاه اخذ وجه سوخت بکشید. سپس از اپراتور بخواهید که رمز شما را وارد کرده یا خودتان با دست دستکش‌دار رمز کارت را وارد نمایید.
  9. نهایتاً دستکش را طوری از دست‌تان خارج کنید که هیچ جای بدن شما با قسمت رویی دستکش که در تماس با دستگاه و یا نازل قرار گرفته است، تماس پیدا نکند.
  10. بلافاصله دستکش را در اولین سطل زباله ترجیحاً سربسته نزدیک خودتان بیندازید.
  11. از هر دستکش یکبار مصرف فقط یک بار باید استفاده کنید.
  12. در صورتی که در حالتی اضطراری مجبور شدید به پمپ بنزین بروید و دستکش همراهتان نبود، حتماً یک دستمال کاغذی به دور انگشتان خود بپیچید؛ به گونه‌ای که انگشتان شما با دکمه‌های دستگاه تماس پیدا نکند و سپس دستمال کاغذی را بلافاصله در اولین سطل زباله بیندازید.
  13. اگر دستکش همراه نداشتید حتماً برای برداشتن نازل سوخت گیری هم باید از دستمال کاغذی استفاده کنید.
  14. در طول حضور در پمپ بنزین و بعد از آن به هیچ وجه سر و صورت خودتان را لمس نکنید.
  15. در اولین فرصت ممکن بعد از اتمام سوخت‌گیری دستان خود را حداقل ۴۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.