در شرایطی که تقریبا سه ماهی می شود مجلس شورای اسلامی در حال کار و بحث روی طرح ساماندهی خودرو است، از طرفی دیگر وزیر جدید صنعت اوایل ماه جاری پیشنهادی جدید برای بهبود اوضاع صنعت و بازار خودرو به هیئت دولت ارائه کرده است و معلوم نیست در این بین بالاخره کدام نهاد قصد دارد این کار را انجام بدهد.

بازار آشفته خودرو تحت تاثیر کاهش قیمت دلار، با کاهش اندک هیجانات کاذب و پایین آمدن قیمت‌های عجیب خودروها مواجه شده، ولی  چالش‌های ساختاری این حوزه کماکان پابرجاست و محرکی کوچک می‌تواند بار دیگر سبب افزایش قیمت کاذب در بازار شود. در این وضع نه خودروساز راضی است، نه خریدار. نه قیمت‌ها معقول هستند نه کیفیت طوری است که نظر مشتریان را جلب می‌کند.

تنها بخشی از بازار که این روزها خوشحال و راضی هستند، دلالان و واسطه گرانی هستند که از ضعف سیاست‌گذاری دولت به بهترین شکل استفاده کرده و سودهای عجیبی را از محل اختلاف قیمت کارخانه و بازار عاید خود می کنند. سودهای زیادی که دو سال است بخش اعظم مردم عادی را هم به تکاپو انداخته تا با ثبت نام خودرو و فروش در بازار آزاد، جیبشان از این آشفته بازار بی بهره نماند.

مجلس تقریبا سه ماه پیش طرحی تحت عنوان «طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک» برای اصلاح شرایط موجود بازار خودرو تدوین کرد. طرحی که طراحان آن اعتقاد دارند با اجرا شدن طرح می‌توان به ایجاد تعادل قیمت خودرو و حذف رانت و دلالی امیدوار بود. ولی یکی از محورهای مهم این طرح که مجلس و وزارت صنعت بر آن اختلاف دارند، عرضه خودرو در بورس و چگونگی انجام آن است. همین موضوع سبب شده نتیجه مشخصی در مورد نحوه عرضه خودرو در بورس کالا ایجاد نشود و طرفین کماکان مشغول مذاکره هستند.

بر همین اصل در شرایطی که تمامی اخبار خودرو حول محور طرح مجلس بود، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت روز 4 آذر ماه با ارسال یک نامه به نهاوندیان معاون اقتصادی حسن روحانی، از آماده شدن «بسته جهش تولید و خروج شرکت‌های خودروساز از زیان ‌دهی» توسط وزارت صمت خبر داد و خواستار بررسی این بسته در نخستین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شد.

این بسته که جزئیات آن هنوز منتشر نشده، در شرایطی از سوی وزارت صنعت به دولت ارسال شده که تقریبا دو ماه است جلساتی بین شرکت های قطعه ساز، برخی نمایندگان مجلس، شرکت های خودروساز، مدیران ایدرو و وزارت صنعت برای تهیه یک طرح موقتی برای تعیین خودرو در حال برگزاری می باشد تا قبل از قانونی شدن طرح مجلس، با اتکا به این طرح موقت بازار ساماندهی شود. با این اوصاف ظاهرا بسته جهش تولید و خروج خودروسازها از زیان دهی با آن طرح متفاوت است و این یک بسته تهیه شده از سوی خود وزارت صنعت می باشد.

البته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هفته پیش بعد از جلسه کمیسیون با مدیران صنعتی گفته بود که قرار شده وزارت صمت طرح پیشنهادی خود در حوزه خودرو را در جلسه کمیسیون ارائه کند و بعد از بررسی مشخص شود کدام یک از این طرح‌ها می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار خودرو باشد. صمت درباره نحوه عرضه خودرو در بورس کلا صحبت هایی داشته و مدعی است با طرح مورد نظر خود می‌تواند مشکل را برطرف نماید.

چیزی که کاملا مشخص و واضح است این که برای مردم فرقی ندارد اوضاع بازار خودرو را دولت ساماندهی کند یا مجلس، و مردم صرفا می خواهند که این اتفاق هر چه زودتر بیفتد. نظر شما در این باره چیست؟