قیمت گذاری دستوری خودرو موجب ایجاد بحران در صنعت خودرو کشور شده و سایپا و ایران خودرو را علاوه بر ضرر و زیان بسیار با ماده 141 قانون تجارت رو به رو کرده است. نتیجه ادامه این روند احتمالا ورشکستگی خودروسازان و فروپاشی صنعت خودرو خواهد بود.

به گزارش سوییچ به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در میز صنعت با موضوع «بررسی مشکلات و چالش‌های پیش‌روی صنعت خودرو و ساخت قطعات» مالک شرکت کروز، وضعیت فعلی صنعت خودرو و قطعه‌سازی را نابسامان اعلام کرد و گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته قیمت‌گذاری دستوری مسائل حادی در صنعت خودروسازی ایجاد کرده است، به گونه‌ای که هر دو خودروساز بزرگ کشور مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند و مقدار بسیار زیادی بدهی دارند.

به گفته حمید کشاورز، مدیران دو خودروساز بزرگ کشور انگیزه‌ای برای تغییر وضعیت بحرانی این صنعت ندارند و این موضوع فروپاشی صنعت خودرو را در پی خواهد داشت. فروپاشی صنعت خودرو نیز به بازار سرمایه «عدم اعتماد» می‎بخشد.

او نگاه غالب به خودرو را یک نگاه و برداشت اشتباه خواند و اذعان داشته که براساس این تصور، خودرو یک کالای اساسی محسوب می‌شود که تغییر در قیمت خودرو، تغییر در نرخ تورم را در پی دارد. درحالی‌که اکنون خودرو یک کالای اساسی به شمار نمی‌آید.

مالک شرکت کروز ادامه داد:

خودروسازان اعتقاد جدی دارند در صورت آزادسازی قیمت خودرو، شرکت‌های خودروساز نیز همانند هر بنگاه اقتصادی دیگر، پس از محاسبه قیمت تمام شده، سود عادلانه‌ای را با توجه به نوع هر محصول، درنظر می‌گیرند و قیمت فروش خود را اعلام کنند. معمولا بازار پس از مدتی به گونه‌ای خواهد بود که در صورت نیاز، خودروسازان سود خود را کاهش دهند و از قیمت نهایی خودرو در بازار بکاهند.