آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که تولید خودروهای دوگانه سوز به طور کامل متوقف شده و به نوعی عمر تولید این نوع خودروها به پایان رسیده است. علی اکبر محرابیان، پس از افزایش قیمت بنزین در دولت نهم با اعلام این که تصمیمی برای ادامه تولید خودروهای بنزین سوز ندارد گفته بود که تمام خودروهای کشور در مدت زمان کوتاه دوگانه سوز خواهند شد.

اگرچه این طرح و تصمیم به دلیل نبود زیرساخت مناسب در این زمینه با شکست مواجه شد، اما شرایط به طوری بود که خودروسازان بنا به درخواست مردم همچنان خودروهای دوگانه سوز تولید می کردند.

اکنون تحریم ها و کاهش تقاضا موجب شده است که خودروسازان برای تولید این نوع خودرو ها با مشکلاتی مواجه شوند و این احتمال وجود دارد که خطوط تولید خودروهای دوگانه سوز به زودی متوقف شود. آمار منتشر شده نشان می دهد که شرکت ایران خودرو تنها در سایت خراسان مشغول تولید این نوع خودرو است و باقی سایت های این شرکت خودروساز تولید خودروهای دوگانه سوز را متوقف کرده اند. طبق آمار پژو 405 دوگانه سوز با کاهش 47 درصدی تولید رو به رو شده است.

سال گذشته در این بازه زمانی حدود 4 هزار و 294 دستگاه خودرو دوگانه سوز به تولید رسیده بود که در حال حاضر امسال حدود 2 هزار و 225 خودرو تولید شده است.

پژو پارس دوگانه سوز نیز که در خرداد ماه سال گذشته شمار هزار و 300 دستگاه تولید شده بود، اکنون تا پایان خرداد ماه با کاهش تولید 86 درصدی مواجه شده و تنها 180 دستگاه از این خودرو تولید شده است. در این بین اما سمند دوگانه سوز تبریز بر خلاف دیگر خودروها رشد تولید را تجربه کرده است.

این خودرو با تولید 4 هزار و 52 دستگاه در سال جاری نسبت به بازه زمانی سال اخیر موفق شده رشد 119 درصدی داشته باشد. همچنین شرکت خودروسازی فردا که متعلق به ایران خودرو می باشد تولید این نوع خودروها به طور کامل متوقف شده است.

در حال حاضر آمار منتشر شده خبر از کاهش و توقف تولید خودروهای دوگانه سوز می دهد. احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان عقیده دارد اگر تقاضا برای خرید خودروی دوگانه سوز افزایش یابد، تولید این خودرو ها نیز افزایش پیدا می کند و اگر تقاضایی وجود نداشته باشد تولید آن ها کاهش خواهد یافت.

بنابراین بنا به اظهارات دبیر انجمن خودروسازان توقف تولید خودروهای دوگانه سوز به دلیل کاهش تقاضا بوده است. در این بین با این سوال مواجه می شویم که چرا تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز کاهش یافته است؟

در حال حاضر تحریم ها موجب شده تا خودروسازان برای تامین برخی قطعات برای تولید خودروهای دوگانه سوز با مشکلاتی مواجه شوند که این موضوع موجب افزایش هزینه تولید شده است. بنابراین متقاضیان به خاطر بالا بودن قیمت این نوع خودروها نسبت به نسخه بنزین سوز از خرید آنها صرف نظر می کنند.